Auckland en Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Auckland en Paihia - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Auckland en Paihia

Blijf op de hoogte en volg Tonke

09 November 2013 | Nieuw Zeeland, Paihia

Voordat ik aan het verslag begin even wat info. Nieuw-Zeeland loopt 12 uur vooruit op de Nederlandse tijd. Makkelijk om te onthouden! Als jullie het ontbijt net achter de kiezen hebben ga ik alweer bijna slapen. Alhoewel, slapen? Ik heb zo tegen de vlucht opgezien, dat ik helemaal niet heb nagedacht over jetlag van te voren. Met als gevolg dat ik nu elke nacht rond twee uur wakker ben en niet meer slaap. Gaat ook wel weer over. Voor de mensen die mijn verslagen ook graag in hun mailbox ontvangen, je kunt je aanmelden voor de mailinglijst links op deze pagina. Tot slot, mijn mobiele nummer in Nieuw-Zeeland is +6422 1095967. Ik ben hierop dus bereikbaar voor sms, WhatsApp, etc. Als ik tenminste bereik heb, buiten de steden is dit vaker niet dan wel het geval! Op naar het verslag!

Vrijdag 8 november 2013
Ik heb echt nog duidelijk last van jetlag. Het is ook precies 12 uur dat ik mijn biologische klok moet omgooien. Rond 21 uur heerlijk in slaap gevallen. Jammer genoeg om 2 uur 's nachts wakker, en ook niet meer kunnen slapen. Gaat vanzelf over schijnt! Ondanks de korte nachten slaap lukt het me overdag aardig de dingen te doen die ik wil doen. Vandaag via Stray - de busorganisatie waar ik ook mee rondreis door het hele land - de gratis Auckland City Tour gedaan. Die begon rond half 11 bij de Sky Tower. Daar konden we een gratis Sky Jump winnen, maar ik lag er gelijk bij de eerste ronde uit dus mijn voetjes bleven netjes op de grond beneden. Na het wachten op de mensen die wel wilden springen reden we door naar Bastion Point. Daar begon de zon ook flink te schijnen, en daardoor werd het gelijk warm! Heerlijk van het zonnetje genoten en het uitzicht over de stad bekeken. Niets is echter zo veranderlijk als het weer, zeker in Nieuw-Zeeland, dus bij onze volgende stop, Auckland Domein, begon het weer te stortregenen. Nu was ik hier gisteren ook, dus dat de wandeling door het park vanwege de regen werd afgelast was voor mij geen probleem. Wel hebben we de Winter Garden bekeken, twee kassen met mooie bloemen en een grappig standbeeldje van een kat. Konden we mooi in de kassen schuilen voor de regen :) Daarna was het zo ongeveer lunchtijd, die we nuttigden in een brewery. Daar ook een gratis beer-tasting, die bij mij gelijk naar mijn hoofd steeg gezien de korte nachtrust en het ontbijt van enkele uren geleden, dus het was fijn dat de lunch vrij snel daarna arriveerde. Het biertje smaakte wel goed verder! Vervolgens onze laatste stop, Auckland Harbour Bridge. Daar loop je gezekerd en wel plus helm via de onderkant van de brug naar het platform om te bungy-jumpen. Niemand van onze groep wilde springen, maar we hebben wel een tijdje naar andere gasten gekeken die wel de sprong waagden. Ik heb me wel vermaakt door over de loopbrug te lopen en je hebt er een goed uitzicht over de skyline van Auckland. Je kunt er ook de brug helemaal via de boog over lopen, maar dat hoorde niet bij onze tour. Rond 17 uur werd ik weer netjes afgezet bij mijn hostel. Hier slaap ik nog een laatste nacht, morgenochtend vroeg vertrek ik naar Paihia!

Zaterdag 9 november 2013
Half 3 in de ochtend wakker deze keer! We gaan vooruit ;) Mijn wekker stond voor half 7, dus ik had wel wat uren te overbruggen. Kon ik wel mooi rond 6 uur even berichten met het thuisfront en naar het welzijn van mijn monsters vragen. Moederhart weer gerust! De bus van Stray die me naar Paihia zou brengen vertrok om 7.40 uur. Gisteravond had ik al grotendeels mijn koffer ingepakt, dus ik kon vrij snel vertrekken. Zal het eigen kamertje missen! Na het uitchecken en de noodzakelijke koffie buiten op de bus gaan wachten. Bleek dat ook hier een groot aantal Nederlanders tussen zaten. Voornamelijk dames ook! Zelf zat in naast een Deens meisje wat de afgelopen maanden in Auckland studeerde. De trip zelf naar Paihia was groen en heuvelachtig. In plaats van de snelweg naar het noorden te volgen, namen we de kleinere wegen. Hoop bochten dus! Dat resulteerde ook wel in wat misselijkheid. De bus zelf is voor deze trip een kleine, max 25 man. Niet zo groot dus, en ook geen ruimte voor mijn lange benen! Beetje scheef zitten en gelukkig regelmatige stops. De eerste was bij een 800 jaar oude kauri boom. Dit zijn de bomen waar de Maori vroeger hun kanoes van maakten. Als gevolg zijn er niet zo heel veel bomen meer over, omdat ze ook mooi hout maken. En aangezien ze ook niet zo heel snel groeien. Enfin, deze had een flinke spanwijdte. De volgende stop was een koffie-break. Mooi moment om even bij te kletsen met wat mede-reizigers. Onze buschauffeur boekte ons gelijk ook in een hostel. Alleen was dat niet het hostel waar ik wilde slapen! Die had namelijk alleen maar grote slaapzalen, en ik geef liever een paar dollar meer uit aan zalen met maximaal 4-6 personen. Nouja, van latere zorg. Eerst naar Goat Island Marine Reserve. Hier helaas een kortere stop dan in de reisomschrijving staat, maar wel een prachtige kust. Voorproefje voor later!
Tijdens de lunch had ik zowaar bereik op mijn telefoon, dus snel de iPad opgestart en een reservering gedaan bij het hostel van mijn keuze, Saltwater Lodge in Paihia. Hier deel ik een kamer plus badkamer met 3 andere dames, twee Amerikanen en een Oosterijkse. Iets meer rust en privacy dus. Ben wel heel benieuwd hoe dit gaat bevallen! Wel besloten om her en der toch wat vast vooruit te reserveren om wat meer zekerheid voor mijn kamervoorkeuren te hebben. Welke soort kamers gaat ook een beetje afhangen van de komende twee nachten in de dorm ;)
Laatste stop van vandaag is Paihia, wat ligt aan de Bay of Islands. Echt een prachtig mooi uitzicht vanaf het strand, het zonnetje erbij en zeker veel eilandjes! De rust in tegenstelling tot Auckland is opvallend! Terwijl de rest van de bus grotendeels wel in het hostel van de buschauffeur incheckte, ben ik naar mijn eigen hostel gegaan, wat twee deuren verder zit. Het duurde even voordat ik iemand gevonden had om in te checken, maar daarna had ik wel eerste keuze voor een bed. Fijn onderin het stapelbed gaan liggen dus. Wel die ik vanavond gezellig met de bbq van de groep mee. De Stray buschauffeur moest nog een stop maken en heeft een aantal van ons afgezet bij een supermarkt. Daar vast eten voor morgen gekocht, en daarna in een heerlijke temperatuur met zon samen met het Deense meisje de 20 minuten durende wandeling terug gemaakt naar het hostel. Ook even een goede zonnebrand gekocht, want de uv-straling is hier door de dunnere ozonlaag vele malen hoger. Overwogen om daarn nog even de zee in te springen, maar het water is nog best fris. Misschien maandag, dan zou het nog warmer moeten worden dan vandaag!

De bbq begon om 19 uur. Zoals gezegd kwam ik hier ook een groot deel van de Stray-groep weer tegen. Het eten was echt prima en de glazen wijn waren ook niet zuinig. Misschien helpt het om zo te slapen :) Ik heb leuk met een aantal meiden staan kletsen die in ieder geval de komende week dezelfde route volgen als ik, dus dat is wel gezellig. Morgen beginnen we in ieder geval met een retourtje naar Cape Reigna, het noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland en de plek waar twee oceanen met elkaar botsen!

Vergeet niet om ook de foto's bij dit verslag te bekijken, zie hieronder!

  • 09 November 2013 - 12:05

    Hans:

    Ziet er goed uit, Tonke!
    Inderdaa wisselende luchten, maar zo'n T-shirt in november ziet er niet slecht uit .....
    Kust lijkt op een NP war we in Australie zijn geweest, inderdaad mooi.
    Goed smeren en genieten! Je verslag straalde uit dat jehet naar je zin hebt. Mooi zo.
    Groet van hier

  • 09 November 2013 - 12:26

    Elma:

    Leuk verslag meis! Even een vraagje. Is deze Stray-organisatie alleen voor jongeren? En zou je ook eens kunnen informeren of er iets dergelijks voor oudjes (

  • 09 November 2013 - 19:01

    Tonke Van Den Berg:

    Hoi mam,

    Er zit een Pools koppel bij ons in de bus van rond de 60 deze trip naar het Noorden, maar die vallen wel op ;) maar Stray doet ook All Inclusive rondreizen die dezelfde route min of meer volgen, maar dan is alles zoals verblijf al geboekt. Kijk maar op de website. Die groep ben ik vandaag ook tegen gekomen, zijn kleinere groepen en de gemiddelde leeftijd was wat hoger.

  • 11 November 2013 - 18:30

    Katja:

    Dag Tonke,
    Je hebt het duidelijk naar je zin. Mooi. Ik ben nu alweer benieuwd naar je volgende verslag.
    Liefs. Katja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 11399

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: