Van Auckland naar Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Van Auckland naar Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Van Auckland naar Rotorua

Blijf op de hoogte en volg Tonke

16 November 2013 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Dinsdag 12 november 2013
Vanochtend Auckland weer vroeg verlaten om weer terug naar de kust te gaan. De bus ging richting Hahei. Tijdens de rit zagen we ook oreo cows, kzwarte koeien met een witte band op de romp. Erg grappig. Onderweg stopten we om voedsel in te slaan voor een bbq en andere zaken. Daarna doorgereden richting Hahei. Daar zaten we bij Paradise Beach, en wauw, wat is het hier mooi! We hebben een wandeling van ongeveer een uur langs de kust gemaakt richting Cathedral Cove, een natuurlijke arch aan zee. Daar heb ik ook de kans genomen om even de zee in te duiken, omdat het uitzicht echt te fantastisch was. De foto's spreken voor zich hoop ik ;). Ons hostel lijkt op allemaal losse bouwketen waar 4-6 mensen in kunnen slapen. Ik lig met twee Nederlanse en een Franse dame op de kamer. De Franse dame, Nathalie, volgt tot Wellington dezelfde route als ik, dus dat is wel gezellig. Terug op ons holiday park was het tijd voor de bbq. Na het wandelen zwemmen had ik honger ook! Dus het eten ging er rap in! Daarna was het tijd voor het volgende hoogtepunt. We gingen na het eten namelijk naar Hot Water Beach. Je neemt een schep mee naar het strand, graaft een goede kuil, die vanuit de ondergrond dan gevuld wordt met superheet water! Je eigen persoonlijk hottub! Het was inmiddels donker, dus je ligt op het strand in een laag heet water terwijl de sterren boven je staan te stralen. Alleen de Nederlandse dames + Nathalie waren zo dapper om in bikini in het water te gaan liggen, wat af en toe gewoon te heet was om in te blijven liggen. Gelukkig was de zee dichtbij om even in te rennen en af te koelen. Maar het was een super toffe ervaring!

Woensdag 13 november 2013
Vandaag tijd om het supermooie Hahei weer te verlaten en naar de kust aan de andere kant te gaan, Raglan. De rit zelf was door het landschap wat ik inmiddels gewend ben, heuvels, bossen en uitgestrekte weilanden. Met een strak blauwe lucht was het best weer genieten. Helaas heb ik weer niet goed geslapen, dus ben ook redelijk kapot. Ons hostel in Raglan ligt echter boven in de heuvels tussen de bossen, met vanaf het balkon uitzicht over zee, dus in plaats van de 45 minuten durende wandeling richting het strand te maken, heb ik besloten me even terug te trekken van de groep, en achter te blijven. Ik heb lekker op het balkon zitten lezen en genoten van even alleen de tijd door te brengen in alle rust. Voor het avondmaal hebben we met 5 dames een pasta in elkaar geflanst die prima te eten was. Daarna dacht ik nog even lekker te lezen in bed, maar vielen mijn ogen dicht dus was het bedtijd ;)

Donderdag 14 november 2013
Vanochtend Raglan weer verlaten en op naar de Waitomo Caves om glow worms te bekijken. Nouja, wormen, het zijn eigenlijk lichtgevende maden ;) Ik had gekozen om een wandeling en boottochtje te maken. Waitomo is één van de beste plekken ter wereld om glow worms te bekijken, dus ik was benieuwd! Namen bobbelig en bochtig ritje begonnen we bij onze eerste grot met stalagmieten en staligtieten. Tijdens de wandeling ook onze eerste weta gezien, een groot insect wat lijkt op een spin. Via een koffiestop naar de tweede grot gegaan, waar we via een bootje echt veel glow worms te zien kregen. Helm met lampje op en het donker in. Het leek een beetje op de Droomvlucht in de Elfteling. Zodra je ogen een beetje gewend raakten aan het donker zag je er meer en meer. Echt super om met een bootje op en neer te varen en naar al die lichtjes te kijken! Gelukkig kon de gids mij even helpen met mijn camera, omdat deze geen foto's wilde maken, maar een switch van auto focus naar manual verhielp dat, dus hopelijk zitten er een paar goede exemplaren tussen. Via de tour krijg ik ook nog gratis een aantal foto's gemaild die iig goed zullen zijn!
De weg via een natuurlijke bron met heerlijk fris water vervolgd naar Mourea. Daar was onze cultural stop bij de Maori. Na een welkomsceremonie zijn we nu onderdeel van de familie en altijd weer welkom. Daarna was het tijd voor vers fruit en thee, om daarna te kijken en luisteren naar Maori song en dance, waaronder een echte haka (war dance). Vervolgens mochten we zelf aan de bak. De dame leerden een poi te dansen, en de heren een haka. Natuurlijk slappe lach als gevolg, maar de 5 heren van de groep van 40 deden een prima haka! De ratio man-vrouw is compleet buiten verhouding. Het is echt opvallend dat er veel meer dames in hun eentje reizen dan heren. Voor toilet en douche is het grote vrouwenaantal minder handig ;) Na een heerlijk diner met echt super lekkere kip was het tijd om onze spullen te pakken en ons klaar te maken voor de nacht. We slapen hier met 40 man in de Wharenui, een Maori meeting house met prachtig uitgesneden hout en felle kleuren. Omdat ons is gevraagd geen foto's van binnen op de sociale media te plaatsen zal ik dat respecteren. Die foto's komen thuis wel ;) Eens kijken hoe het slapen gaat. Ik kan iig vooruit kijken naar twee nachten in een private room de komende nachten, want ik heb besloten mijzelf te trakteren op wat meer luxe in de hoop dat ik eens een nachtje kan doorslapen. Morgen in Rotorua dus, een plek vol bubbelende modder, geisers en andere vulkanische activiteit.

Vrijdag 15 november 2015
Vanmorgen mij verslapen na 's nachts een slaappilletje te hebben genomen om toch wat te slapen. Moest mij best haasten en daar werd ik even chagrijnig van! Gelukkig ging dat na een kopje koffie snel over. Onze ochtendactiviteit was Hell's Gate, ongeveer 50 hectare vulkanische activiteit. Bubbelende modder, warme waterbronnen en natuurlijk stinkende zwavel! Bah! Zal er nooit echt aan wennen, maar gelukkig waren er genoeg plekken waar ik even normaal kon ademhalen. Op het einde kon je zelf aan wood carving doen, en heb ik een kiwi bird gedaan. Ging best goed en een leuk aandenken! Vond het wel leuk, want het staat voor 'determination', en ik was vastbesloten om naar Nieuw-Zeeland te komen :) Daarna door naar Rotorua. Hier snel ingecheckt in mijn eigen kamer, en door naar de I-site (VVV) om voor morgen een tripje naar Wai-O-Tapu te boeken. Na de eerste week weinig geld uit te hebben gegeven gaat het nu als water ;) Maar dat is niet erg verder. Daarna ben ik met Nathalie, de Franse dame, naar de Whakarewarewa thermal village gegaan. We hebben de lokale lijnbus genomen ipv de wandeling van 50 minuten te maken, scheelt weer! Vanuit dit dorp kun je de bekendste geiser van Rotorua, Pohutu, ook zien spuiten maar voor de helft van het entreegeld. Weer genoeg zwavelgeur ook hier! Na de bus terug te hebben genomen was het tijd om souvenirs in te slaan. Ik heb een knalroze tshirt gekozen met 'Sweet As' erop! een uitdrukking die ze hier veel gebruiken en zoiets betekend als 'helemaal goed'. Onze vorige chauffeur gebruikte het veel, dus het is een leuk aandenken. Ook mijn eerste oorbellen gekocht, met de kiwi bird. Daarna boodschappen gedaan zodat ik kon koken in mijn hostel, heb het makkelijk gehouden met een boerenomelet en brood. Smaakte goed! Daarna in mijn kamer toch wat hostels geboekt, vooral in de plekken waar ik wat langer blijf, zodat ik wat meer voorkeuren kan kiezen. Vanwege de kwalificatiewedstrijd tussen Nieuw-Zeeland en Mexico voor het WK voetbal zit alles in Wellington voor woensdag vol, dus even kijken hoe dat moet morgen. Daarna tijd om te slapen, morgen weer een volle dag!

Zaterdag 16 november 2013
Vandaag werd ik om kwart voor 9 opgepikt bij mijn hostel om naar Wai-O-Tapu te gaan, ook een geothermisch park. We begonnen de rit bij een aantal borrelde modderpoelen. Daarna snel verder naar Lady Knox geiser, die ze door middel van het toevoegen van een soort biologische zeep elke dag rond 10.15 uur laten spuiten. Leuke geiser van een meter of 10-15 hoog. Daarna door naar het park zelf om daar een anderhalf uur durende wandeling te maken tussen rook, borrelende modder, groen zwavelmeren en het hoogtepunt, de Champagne Pool, met rood, geel en blauw. Pretty! Vervolgens met haastige spoed terug naar Rotorua, want om kwart over 1 worden we opgehaald voor de Hobbiton Movie Set Tour. Na een uur rijden waren we daar, en jeetje wat was dit gaaf!!! Ze hebben de set voor het filmen van The Hobbit met permanente materialen opgebouwd, want na het filmen van de LOTR trilogie was de set compleet afgebroken. Nu kunnen de toeristen er dus van genieten. Je loopt echt door Hobbiton heen, compleet met Hobbit holes, de Party Tree, The Water Mill, The Green Dragon en natuurlijk Bag End. Je staat echt op de stoep van Bag End, kunt andere Hobbit holes de deur openen, zo tof. Ik liep hier echt met een big smile rond. Geweldig dat dit kan! Iets van 200 foto's genomen, die na editen terug zijn gebracht naar 95, dus ik heb thuis nog wat te doen! Rond 19 uur waren we terug in Rotorua, waar het snel eten was en daarna even bijkomen op mijn kamer. Net even met mijn ouders kunnen FaceTimen, dus ik ben weer bij!

  • 16 November 2013 - 10:40

    Hans:

    Ja, dat is genieten!!
    En het weer zit ook nog mee, dus alles top zo te lezen. En te horen.
    Was gezellig om je vanmorgen te spreken. Hoop dat je nu slaapt. Wij zitten in een waterigzonnetje koffie te drinken. Met speculaas, dat dan weer wel

  • 16 November 2013 - 10:51

    Elma:

    Oei!!!!! Ik krijg ook wel heel zin om daar heen te gaan :-). Wat een pracht avonturen allemaal!

  • 16 November 2013 - 17:13

    Marlies:

    Hallo Tonke,

    Ik geniet van je verslagen. Ik merk wel dat je andere plaatsen bezoek dan wij hebben gezien, maar er zijn natuurlijk overeenkomsten. Zelf vond ik Hot Water Beach een ervaring apart en je foto van de champagne pool heb ik zelf ook. Het Hobbit dorp heb ik niet gezien, maar in heel NZ zijn plaatsen waar is gefilmd. Wij hebben vanuit Queenstown een helicoptervlucht gemaakt en van daar uit kon je prachtig alle bergen zien en werden we op plekken gewezen waar opnames zijn gemaakt.
    Ik verheug me alweer op je volgende verslag en Elma en Hans: boeken!!!!! Het is zo geweldig.

  • 17 November 2013 - 15:40

    Take:

    Wat een gave verhalen weer! Hot water beach klinkt echt uniek. En Hobiton ook natuurlijk. Geniet ervan. Mika heeft van mij een zazu gekregen, via marktplaats geregeld. Hij is er gek mee. Waarschijnlijk blijven ze gewoon de 6 weken hier. Eens kijken of zazu dat overleeft!
    Verl plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 11422

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: