Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Wellington

Blijf op de hoogte en volg Tonke

22 November 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Woensdag 20 november 2013
Vanochtend ging de bus pas om 9 uur en was het dus eigenlijk tijd voor uitslapen, maar natuurlijk was ik om half 7 gewoon wakker. Het voor elkaar gekregen om tijdens het dragen van mijn koffer de trap af mijn knie precies op dezelfde plek te stoten als waar ik gisteren op gevallen ben, dus die is extra pijnlijk vandaag. Vandaag staat vooral in het teken van de busreis naar Wellington, een rit van een uur of zes inclusief stops. Maar genoeg moois buiten om naar te kijken, inclusief een echte Hollandse molen! Nogmaals mijn knie gestoten in de bus, dus ik ben lekker bezig. In Wellington reden we eerst helemaal naar boven voor het uitzichtpunt op Mount Victoria. Daar wilde ik toch al heen, maar het was fijn dat de bus er heen reed want dat was een pittige wandeling geweest! Daarna terug de stad in en inchecken in ons hostel, Nomads deze keer. Na het boeken van een LOTR tour voor morgen in en om Wellington, was het daarna tijd om de was te doen! Onze kamer hangt helemaal vol met te droge was, zeker omdat de droger niet helemaal zijn werk deed, maar het ruimt wel lekker fris hier. Ondertussen even onze gratis maaltijd, een soort chili, genuttigd. Dus stelde niet veel voor, maar heel veel honger had ik ook niet dus voor vanavond was het prima zo. Na het eten zijn we nog even de kroeg in gegaan. Nieuw-Zeeland speelde een WK-kwalificatiewedstrijd voetbal tegen Mexico, dus het was gezellig druk in de stad. Helaas heeft Nieuw-Zeeland dik verloren. Na een aantal biertjes ben ik lekker gaan slapen.

Donderdag 21 november 2013
Vandaag om 10 uur begon mijn LOTR tour. In de ochtend de stad uit om een aantal lokaties te bekijken, zoals de steengroeve waar de sets voor Helms Deep en Mina's Tirith gebouwd zijn, het park waar de scenes van Isengard zijn opgenomen, en de plek waar Aragorn aanspoelde en door zijn paard Brego werd opgepikt. Daarna door naar het bos was de set van Rivendell stond. Hier mochten we ons ook verkleden als Legolas voor een foto, dus ik was opeens blond! Daarna terug naar de stad om een aantal andere mensen op te pikken en naar de bossen op Mount Victoria. Daar zijn de meeste scenes uit Hobbiton Woods opgenomen. Hier staat ook een boom waar Sam en Frodo inzitten en slapen. Natuurlijk moest ik die boom ook in voor een foto. Helaas was ik iets te haastig en viel ik aan de andere kant hard weer uit de boom. Ik viel plat op mijn gezicht en was gelijk bang dat ik mijn neus had gebroken, want het bloed gutste er uit. Al snel zaten mijn handen en kleren onder het bloed en lag er een hele plas bloed op de grond. Mijn tanden zaten er gelukkig nog in. Wel ook meteen een stijf been. Nadat het ergste bloeden was gestopt terug gestrompeld naar de rest van de groep die inmiddels bij het pad waren van de 'shortcut to mushrooms' en 'get off the road' uit Fellowship. Bij de groep was ook een verpleegster die de snee onder mijn lip zag en mij hechtingen adviseerde. De tourguide heeft mijn toen naar een medical clinic gebracht. Daar mocht ik gaan liggen, maar ik was bang om dan knock out te gaan, dus ik heb in een stoel op de dokter zitten wachten. Gelukkig wel met een icepack, want ik had ook flink wat tanden door mijn lip. Na ongeveer een uur wachten kwam de dokter, en die bevestigde dat ik hechtingen nodig had. De snee was niet diep, maar omdat deze onder mijn mond zit en dus steeds beweegt, moest het voor de genezing gehecht worden. Maar eerst kreeg ik adrenaline in mijn neus, want ik had na twee uur nog steeds een bloedneus. Daarna 4 hechtingen gekregen. De verdoving was het ergst, de tranen liepen over mijn wangen! Ik bedenk me volgende keer wel twee keer voordat ik in een boom klim, want daar ben ik blijkbaar te oud voor! Ook op mijn rechterdij gevallen, die helemaal bont en blauw is. Ik kon dus ook niet meer opstaan en moest met krukken naar het toilet. Krukken vond ik echter geen optie dus die heb ik daar laten staan. Ik heb nog thee met heel veel suiker gekregen omdat ik helemaal trilde van de shock en bloedverlies. Toen mocht ik de clinic verlaten en dacht ik, nu komt het, de rekening! Ik had Amerikaanse taferelen in mijn hoofd, dus zette me al schrap, maar omdat het op Nieuw-Zeelandse bodem gebeurde hoefde ik maar 68 NZD te betalen, omgerekend zo'n 42 euro! Ik dacht echt dat ze een nulletje vergeten waren. Van de clinic heb ik een taxi terug genomen naar mijn hostel. Daar kon ik nog net even de gratis maaltijd nuttigen, curry deze keer, en inchecken in mij nieuwe kamer. Daar kwam ik ook mijn kamergenoten tegen, die wel schrokken, maar wel lief hebben geholpen met mijn koffer e.d. naar boven te dragen. Even met mijn papa en mama kunnen FaceTimen, en daarna een hele hete douche genomen in de hoop dat de stijfheid morgen mee zou vallen. Het programma voor morgen wijzigt wel, want ik zal vast niet alles kunnen doen, maar dat heb ik maar te accepteren, nietwaar?

Vrijdag 22 november 2013
Ondanks de enorme blauwe plek op mijn dij de nacht redelijk doorgebracht. Ik kon alleen op mijn linkerzijde en rug slapen, maar ik was blijkbaar moe genoeg van de shock, want dit was echt niet de slechtste nacht die ik in Nieuw-Zeeland heb doorgebracht! Wel rustig aan gedaan vanmorgen, mijn tempo is opeens een stuk lager! Ik was ook erg stijf natuurlijk en lopen ging moeizaam. Na het ontbijt dus eerst maar eens een tripje naar de Pharmacy gemaakt voor iig nieuwe pleisters voor mijn lip. Daar heb ik ook een middeltje gekregen om te helpen met de blauwe plek, arnica. Omdat ik ook geschaafd ben op mij blauwe plek kon dit niet via een zalf behandeld worden, dus heb ik het oraal in de vorm van druppels meegekregen. Daarna boodschappen gedaan en weer terug naar het hostel gestrompeld. Ik wilde de dag miet helemaal in het water laten vallen, dus rond half 12 arriveerde ik in Te Papa, het museum van Wellington. Dit leek vrij veel op het museum in Auckland, dus na twee uur was ik hier wel uitgekeken. Op dat moment ging het lopen wel iets beter, dus of dat nou kwam door de druppels of door het lopen weet ik niet, maar alles is mooi meegenomen. Ben daarna wel teruggelopen naar het hostel om even uit te rusten. Ik wist dat rond 14.15 uur de tourguide van gisteren voor het hostel zou staan, dus ben even naar buiten gelopen om te melden hoe het met mij was. Hij gaf toen aan dat er nog plek was voor vanmiddag dus of ik alsnog mee wilde? Dat wilde ik natuurlijk wel, baalde er al van dat ik de Weta Cave zou moeten missen. Dus ik snel mijn camera gehaald en hop de bus in. Deze keer ver van de beruchte boom uit de buurt gebleven! De Weta Cave is de plek waar ze alle kostuums, zwaarden, protheses e.d. maken voor onder andere de LOTR films en The Hobbit, maar ook voor genoeg andere bekende films zoals Avatar en District 9. Ik mocht hier helaas niet fotograferen, maar vooral het kostuum van Sauron en de verschillende zwaarden waren erg tof om te zien! Na nog wat stops bij de studio's was ik rond half 7 weer terug in mijn hostel. De gratis maaltijd bestond deze keer uit spaghetti, die ik zelf heb afgesloten met een paar kiwi's, die hier inderdaad niet duur zijn! Ook vast een taxi geregeld met 3 andere dames morgenochtend naar de ferry richting het Zuidereiland, want dat stuk lopen met mijn koffer zie ik nu niet echt zitten! We moeten om 7 uur bij de ferry zijn, dus na het eten ben ik vrij snel mijn koffer gaan inpakken, hete douche genomen, mijn wonden verzorgt en een beetje in bed liggen rusten.

  • 22 November 2013 - 22:43

    Elma:

    Lekker dat je toch de tour hebt kunnen afmaken!

  • 22 November 2013 - 23:44

    Suzanne:

    Ja. Als bijna dertiger ben je idd te oud om in bomen te klimmen ;-). Sorry. Flauw. Je hebt zo te lezen en te zien een flinke smak gemaakt. Hopelijk herstel je snel van je verwondingen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 11396

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: