Rome in 4 dagen - Reisverslag uit Rome, Italië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Rome in 4 dagen - Reisverslag uit Rome, Italië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Rome in 4 dagen

Blijf op de hoogte en volg Tonke

02 Februari 2015 | Italië, Rome

Dinsdag
Pfff, mijn stresslevels hebben hun workout wel weer gehad vandaag. Kom aan op Zuid, geen treinen naar Schiphol, en er zijn nog geen bussen. Maar ook geruchten dat het treinverkeer weer op gang komt. Nouja, wachten, en gelukkig kwam 10 minuten later toch een trein. Ik was al ingecheckt, dus meteen door de douane, waar mijn koffertje aan grondige inspectie werd onderworpen. Altijd een beetje gênant om een vreemde door je ondergoed te zien gaan Maar ik ben natuurlijk alsnog ruim om tijd, en ga zo maar eens een koffie scoren denk ik

Na de stress van het naar Schiphol gaan vanmorgen ging de vlucht sneller dan verwacht. Ik had dus een bus eerder de stad in. Na het zoeken van de metro was ik vrij snel bij Colosseo. Daar stap je dus echt op de stoep van het Colosseum uit! Ondertussen sms contact met de eigenaar van mijn Airbnb. Omdat ik vroeger was dan verwacht, smste hij de straat en huisnummer, alleen kon ik de straat nergens op mijn kaart vinden! Gelukkig via de kaart van een gedownloade app via mijn telefoon zo de weg gevonden. Het is allemaal klein, maar schoon en het keukentje is fijn. Daarna de stad in! Eerst naar het Pantheon. Nouja, eerst de eerste foto van het Colosseum. Via een beetje dwalen (had geen zin steeds de kaart te pakken en wist de richting wel ongeveer) uiteindelijk gevonden. Na de bezichtiging aldaar door naar een kerk die mijn broer had aangeraden vanwege de fresco's. Nou die waren dan ook prachtig. Via een vals perspectief lijkt het alsof het hemellichaam een extra stukje architectuur heeft. Goede tip Jelle! Mijn volgende stop viel dan wat tegen, aangezien de Trevi Fontein in de steigers staat. Geen muntje kunnen werpen dus, kan nu niet met zekerheid zeggen dat ik nog in Rome terugkom natuurlijk. Vorige keer wel gedaan, en zie nu! Tot slot de Spaanse trappen gedaan. Daar een tijdje mensen zitten kijken alvorens de weg terug te vinden. Het vinden van een behoorlijke supermarkt was nog een uitdaging, maar uiteindelijk toch een avondmaal en ontbijt bij elkaar weten te sprokkelen. Nu languit op bed, zere voeten en een lange dag, dus ik ga straks lekker pitten en fris voor morgen!

Woensdag
Drup drup drup, vanmorgen opgestaan met regen. Dus paraplu en poncho gepakt en na het ontbijt vertrokken. Ik had de tip gehad een kaartje te kopen bij het Palatijn (itt Colosseum) omdat daar geen rijen zouden staan. Nou dat klopte ook! Rond kwart voor 9 leek het wel alsof ik de eerste bezoeker was, want ik zag geen mens het eerste half uur dat ik er was! Zal ook aan de regen hebben kunnen liggen. Na een struinen over het Palatijn was het rond half 11 droog, net voordat ik afdaalde naar het Forum Romanum. Hier was het aanzienlijk drukker, maar dat mocht de pret niet drukken. Veel foto's gemaakt, en na drie uur ruim op het gezamenlijke Palatijn/Forum Romanum te hebben doorgebracht terug naar mijn Airbnb. Dat ligt op twee minuten van het Colosseum, dus geen probleem. Even de schoentjes uit! Op de hoek van de straat zitten was lunchtentjes, dus ik wilde daar lunchen. Na op twee terrassen me ongelukkig zitten te voelen uiteindelijk opgestaan, naar de bar gelopen, en aan de bar een pizza besteld. Ondertussen ook aan de bar een stevige espresso gedronken, en mijn pizza bij mijn Airbnb in het tuintje opgegeten. Nu even op bed uitrusten, en vanmiddag naar het Colosseum. Na 15 uur schijnen de meeste groepen vertrokken te zijn, dus ik hoop dat het dan iets rustiger is binnen! Verhaal wordt vervolgd dus!

Deel 2 van het verhaal van vandaag. Na een uurtje voeten rusten zoals gezegd op naar het Colosseum. Gelukkig had ik al een kaartje (zelfde kaartje als van vanmorgen), want er stond nog steeds een enorme rij! Ik kon echter zo doorlopen en was dus spoedig binnen. Na eerst beneden een heleboel foto's te hebben genomen stond ik opeens voor de uitgang, dus hop weer terug en de trap naar ring erboven zoeken. Steile trap! Eenmaal boven eerst een ronde gemaakt en foto's genomen. Eenmaal rond wilde ik eigenlijk nog niet weg, en omdat ik geneigd ben me te focussen op fotograferen en dan vergeet te kijken, mijn camera opgeborgen en nog een keer de ronde gemaakt. Elk kwart een plaatsje om te zitten gezocht en kijken maar! Dan is mensen kijken ook wel weer leuk. Voordat ik het wist was ik met al dat kijken ruim een uur verder! Ik heb echt gewoon gezeten, beetje zitten dromen hoe het toen moest zijn geweest, beetje sfeer proeven en kijken. Zo kom je door heel lang te kijken steeds meer details tegen! Het werd ook steeds rustiger en inderdaad nog weinig grote groepen. Na ruim 2,5 uur in het Colosseum te zijn geweest liep het tegen zessen, en ben ik langzaamaan richting de uitgang gelopen. Eenmaal buiten nog wat foto's van het exterieur genomen, en daarna terug naar mijn Airbnb. Gegeten, lek geprikt door muggen, foto's geüpload, en wachten tot het donker werd (en droog, was inmiddels weer begonnen met regenen). Ik wilde ook wel even kijken naar een verlicht Colosseum. Nu zere voeten maar voldaan. Morgen richting Vaticaanstad!


Donderdag
Laatste verslag dan maar! Vanmorgen iets later begonnen dan gisteren. Ik wilde de bus naar de Engelenburcht nemen, en ik maar wachten, maar geen bus. Uiteindelijk op een bordje maar denken op te maken dat de bus die ik zou moeten nemen niet meer reed. Op naar de metro dan maar! Het was nog droog en zelfs een beetje blauw, dus eenmaal aangekomen gelijk naar boven gestormd om foto's te nemen van de stad. Inmiddels niet echt blauw meer, maar nog wel droog Daarna rustig de tijd genomen om de Engelenburcht te bekijken. Gebouw is best een doolhof, dus sommige dingen meer dan eens gezien Op zoek naar de uitgang begon het dan echt in alle hevigheid te regenen. Eerst even staan schuilen, maar toen toch maar mijn poncho en plu gepakt. Die paraplu leeft niet helemaal meer en kan morgen de vuilnisbak in. In de stromende regen naar het Sint Pietersplein gelopen. Ik weet niet precies meer wanneer ik eerder in Rome was, maar ik moet een stuk kleiner zijn geweest want in mijn herinnering was ook dat groter. Ik was mijn flesje water vergeten, en inmiddels was het ook best lunchtijd, dus eerst op zoek naar een broodje en water. Net even verkeerd gegrepen, dus helaas water met bubbels, maar broodje caprese was lekker. Er stond een enorme rij voor de Sint Pieterskerk, het hele plein rond. Na even dubben toch maar in de rij gaan staan, je bent er dan toch nietwaar. Uiteindelijk na ruim drie kwartier wachten werd het duidelijk waarom die rij zo lang was: twee beveiligingspoortjes is ook niet veel voor al die mensen! Maargoed, eenmaal binnen stond ik ook zo weer buiten, want daalde gelijk in de catacomben af en dan kom je buiten de basiliek weer boven. Gelukkig niet opnieuw de rij in om weer naar binnen te gaan Het vermeende graf van Petrus dus bezocht, de tombe van Paus Johannes Paules II, de piëta van Michelangelo, het voetje van Petrus bekeken, en natuurlijk door de kerk gewandeld. Ruim een uur later had ik het wel gezien, en na nog even op een bankje de voetjes hebben zitten rusten, de uitgang opgezocht. Ik wilde ook naar het toilet, maar ook daar stond een enorme rij. Gelukkig had ik eerder gezien dat er aan de andere kant van het plein ook toiletten waren, en daar was niemand. Wel weer regen helaas. Daarna te voet naar Piazza del Popolo, om daar de kerkjes te bekijken en het plein zelf. Was iets verder dan gedacht, en erg plakkerig vanwege het vochtige weer, maar de beloning was er want ik heb daar lekker een ijsje gekocht. Mint met stukjes chocolade, mmmm. Kon ik daarna mooi net na vieren (dus net weer open) de Santa Maria del Popolo bezoeken, waar de brute schilderwerken van Caravaggio het meeste opvielen. De werken van Bernini in deze kerk waren niet te zien, ook deze stonden in de steigers. Ik wilde daarna met de metro terug, alleen waren alle metroingangen afgesloten. Huh? Dan maar met de bus naar Termini. Ik wilde daar eigenlijk vast de bus naar de luchthaven voor morgen regelen, maar dat kon helaas nog niet, dus zal morgen op tijd moeten zijn. Daar bij de Spar (ja ja) nog even tomaten en mozzarella gekocht als gezonde toevoeging bij het diner, en terug naar mijn Airbnb met hele zere voeten! Mijn voeten vinden het dan ook prima dat dit de laatste dag was. Verder zit ik onder de muggenbulten helaas, van die dikke harde plakken. Dom van mij om geen muggenspul mee te nemen, maar dat was ik dus vergeten. Morgen weer richting huis en monsters!

Vrijdag
En weer terug op de luchthaven. Best wel zin om naar huis te gaan weer. Rome was mooi en leuk, maar steden zijn gewoon best vermoeiend!

De monsters en ik zijn weer fijn thuis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Rome 2014

Stedentrip

Recente Reisverslagen:

02 Februari 2015

Rome in 4 dagen
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 11405

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: