Amsterdam-Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Amsterdam-Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Amsterdam-Amman

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

07 Oktober 2015 | Jordanië, Amman

Vanwege een gunstige vluchttijd vanmorgen niet al te veel hoeven haasten. Rond half 10 de metro gepakt en een uurtje later stond ik ingecheckt en wel achter de douane. Nog een beetje rond lopen struinen en daarna richting de Starbucks, want daar hadden we als groep van de rondreis afgesproken om vast nader Kennisnet maken. Via Een besloten groep op Facebook al contact kunnen leggen met een hoop mede-reizigers, dus een aantal wist ik al te herkennen. Na een kop koffie richting de gate gelopen en daar vanwege vertraging een tijdje moeten wachten. Mooi moment om nader kennis te maken met de groep! Het is een evenwichtig gezelschap van alle leeftijden en bijna een gelijk aantal mannen als vrouwen. Volgens mij een prima groep om een weekje mee door Jordanië te trekken! Na een vertraging van ongeveer 40 minuten vertrokken we vanaf Schiphol. Ook in het vliegtuig zat de groep redelijk bij elkaar, dus konden we verder kletsen. Na ongeveer 4,5 uur vliegen (waarbij het luchtruim van Syrië en Lebanon werd gemeden!) kwamen we aan in Amman. Heel erg gelachen toen we op de luchthaven in een rijtje als schoolkinderen ons moesten opstellen om ons paspoort af te geven voor het visum. Dit werd gedaan terwijl we onze koffers vast konden halen. We waren zo overal snel doorheen en rond half 8 plaatselijke tijd (1 uur later hier) zaten we in de bus. Onze gids - die Nederlands heeft gestudeerd in Utrecht en echt uitstekend Nederlands spreekt - nam ons eerst mee naar een Jordaans tapas restaurant, waar we uiterst gastvrij werden ontvangen. Ze bleven maar eten op ons bord scheppen! De keuken lijkt erg op die van de Griekse en spreekt mij dus erg aan! Ook een eerlijke citroen-munt sapje gedronken wat tot de plaatselijke specialiteiten behoort, en afgesloten met fruit wat ook stuk voor stuk voor ons schoongemaakt en gesneden werd. De eerste indruk van Amman in het donker is dat het veel westerse invloeden heeft. Overal de bekende Amerikaanse fastfoodketens, maar rijden doen ze hier gelukkig lekker chaotisch Arabisch

• 07 Oktober 2015 - 23:48

Elma:

Leuk verslag Tonke! Gelukkig was Facebook zo vriendelijk het naar voren te toveren na een paar keer bezoeken. Stuur voortaan maar even een boodschapje, dan weet ik zeker dat we het kunnen lezen en niet missen.
    Hier alles wel. Vanavond gezellig bij Jelle gegeten en zijn optionele nieuwe boxen beluisterd. Jouw maaltijd zag er ook heerlijk uit en als de keuken inderdaad op die van Griekenland lijkt, hoef je je niet te druk te maken over de kilootjes denk ik. Allemaal licht verteerbaar.
    Geniet van de vakantie en kijk vooral voor mij naar Petra en Wadi Rum. Stond toch ook nog op mijn verlanglijstje :-)

Kus op de kop,

Je-weet-wel-wie ;-)