Callander en terug naar huis - Reisverslag uit Callander, Verenigd Koninkrijk van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Callander en terug naar huis - Reisverslag uit Callander, Verenigd Koninkrijk van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Callander en terug naar huis

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

17 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Callander

Callander
Vandaag is eigenlijk de eerste echte natte dag, waarbij het veel heeft geregend. Hierdoor hebben we de plannen iets aangepast op basis van suggesties van onze b&b eigenaar bij het ontbijt, waarbij we tevens uitgebreid over voetbal hebben gekletst. We zij eerst naar Doune Castle geweest. Hier wilde ik sws vrijdag onderweg naar Edinburgh langs vanwege mijn inner-geek. Dit kasteel wordt namelijk veel gebruikt als filmset, waaronder twee series die ik graag kijk, namelijk Outlander en Game of Thrones. Voor Outlander is dit kasteel en omgeving gebruikt als Castle Leoch, en voor Game of Thrones als Winterfell. Tevens is hier gefilmd voor Monty Phyton & the Holy Grail, maar die heb ik niet gezien al ken ik het natuurlijk wel. Via een audio tour met onder andere commentaar over de set door de hoofdrolspeler van Outlander hebben we het kasteel verkend. Daarna hebben we nog een stukje gelopen rond het kasteel voordat we even snel zijn gaan kijken bij het visitors centre van de lokale whiskybrouwerij. Hier waren we snel klaar, en na een vruchteloze poging om nog een vergezicht van Doune Castle te vinden zijn we naar de andere kant van Callander gereden naar de oevers van Loch Katrine om daar een boottochtje van een uur te maken op de Sir Walter Scott. Op basis van de ervaringen bij Loch Katrine heeft Scott zijn beroemde gedicht Lady of the Lake geschreven. Het plensde enorm toen we de boot betraden, maar gelukkig werd het later droger zodat ik met regenjas en -broek toch nog op de voorplecht naar de omgeving kon kijken en fotograferen. Het zijn geen Hooglanden meer, maar de omgeving is nog steeds charmant Schots. Daarna zijn we nog langs de oevers gaan wandelen, waarbij we naar een uitzichtpunt zijn gelopen. Alleen bleek het 3,2km one way te zijn, dus moesten we stevig doorlopen om heen en weer te gaan voordat onze parkeerkaart afliep. Stevige wandeling in een hoog tempo dus, maar we hebben het gehaald! Vervolgens terug naar onze b&b om even een half uurtje te rusten op bed voordat we om de hoek weer wat zijn gaan eten. Spareribs voor mij en genoeg ook, dus ik had daarna een flink volle buik! De rest van de avond rustig aan gedaan en hopelijk lukt de vandaag in eerste instantie geplande wandeling morgen wel!

Callander dag 2
Na het ontbijt waarbij onze host de doedelzak bespeelde zijn we naar Aberfoyle gereden voor een wandeling door de omgeving. Na twee mooie watervallen door naar boven richting het uitzichtpunt. De eerste kilometers waren via een gravel road en waren goed te doen, het laatste stuk was erg steil en al was het vrijwel droog, toch ook nog glad door de regen van gisteren. Eenmaal boven werden we aangevallen door de knutjes, dus na enkele foto's snel weer naar beneden maar niet via het steile stuk maar een ander pad. We wisten niet precies waar deze zou uitkomen, en bij een splitsing op de gok naar rechts gegaan. Dit bleek uiteindelijk de verkeerde richting, dus waren we even verdwaald. De kaart er bij gepakt, en op goed geluk terug bij de splitsing nu de andere kant op. Via een flinke detour kwamen we uiteindelijk weer bij onze trail uit. Ach een mens moet soms eigenwijs zijn nietwaar? Terug bij de parkeerplaats even binnen bij het visitors centre zitten lunchen, want de mugjes waren een ware plaag vandaag! Omdat het nog vroeg was op goed geluk naar het plaatsje Stronachlachar gereden aan de andere kant van Loch Katrine waar we gisteren ook waren. Bochtig, hobbelig weggetje en soms een ware achtbaan. Hier omgedraaid en de weg gevolgd naar Loch Lomond om daar ook een blik op de werpen. Hier kwamen we langs Rob Roy's viewpoint maar de weg naar de parkeerplaats ging via een hele smalle brug wat ik niet mogelijk achtte. Eerst maar door naar het einde van de weg voor het uitzicht over Loch Lomond. Na een snelle fotostop weer terug, en toch het bruggetje over met de auto naar Rob Roy's viewpoint car park, een ware belevenis maar de brug heeft het gehouden! Besloten dan ook maar naar Rob Roy's punt te lopen. De naam komt van een soort lokale Robin Hood die telkens als hij gevangen werd genomen ook weer wist te ontsnappen. Het pad was niet erg duidelijk en erg zompig en nat, dus mijn voeten niet droog gehouden! Het viewpoint volgens mij ook niet gevonden, maar het was een avontuurlijk wandelingetje! Daarna via de vele lochs en bochten en kuilen terug gereden naar Callander. Daar vast begonnen met de koffer herinpakken, waarna we zijn gaan eten. Na het eten ook eindelijk aan de whisky gegaan, een lokale Loch Lomond whisky. Geen verstand van whisky, maar het hoort er in Schotland wel een keertje bij en je moet het einde van een vakantie ook markeren nietwaar? Terug bij de b&b zoveel mogelijk de rest van de koffer ingepakt, en daarna nog even op bed liggen lezen en vervolgens slapen! Mochten overdag nog Schotland en dan vliegen we rond etenstijd naar huis als alles nu wel goed verloopt met de vlucht!

Callander-Edinburgh Airport-Amsterdam
Rond half 10 uitgecheckt en richting Stirling gereden om daar nog rond te kijken. Kastelen hebben we genoeg gezien deze vakantie, dus deze hebben we links laten liggen. We zijn eerst wat door de binnenstad gaan dwalen, en richting de lokale Art Gallery gelopen. Dit kleine museumpje is gewijd aan lokale geschiedenis waaronder de oudste voetbalclub van de UK en was alleraardigst. Plus we konden even schuilen voor de regen. Daarna rond het kasteel gelopen via de Back Walk, en naar de plaatselijke beheading stone. Deze staat tegenwoordig achter een hek zodat deze niet meer gebruikt kan worden... Vanaf dit punt ook mooi zicht op Wallace Monument, die de meesten misschien wel kennen van Mel Gibson in Braveheart. Daarna weer terug gelopen richting het kasteel waar we wel geparkeerd stonden, en tussendoor nog even een koffiehuis ingedoken voor een kop koffie. Vervolgens doorgereden naar Falkirk of daar de Wheel of Falkirk te zien, een soort van lift voor boten om het hoogteverschil van ruim 10 meter tussen twee kanalen te overbruggen. We hadden mazzel want we hadden daar niet veel tijd meer, maar hebben het 'wiel' wel zien draaien. Daarna door naar de luchthaven. Daar nog even wat gedonder want de benzinepomp om af te tanken stond aan de andere kant van de weg en om daar te komen moesten we een stuk file door, maar na wat gedoe toch gelukt, afgetankt en de auto die erg fijn was weer terug gebracht naar de autoverhuurder. De koffers afgegeven bij de bagage drop-off en soepeltjes door security. Daarna de laatste ponden opgemaakt aan avondeten en weer vertraging! Uiteindelijk een uur later dan de bedoeling was zijn we de lucht in gegaan en koers gezet richting Amsterdam. Met de trein en metro naar huis en lekker mijn eigen bed in!

Schotland is een prachtig land, en heerlijk om met een autootje doorheen te trekken! Schotten zijn leuke mensen, er is genoeg te doen en zeker veel te bewandelen. Aan mijn dagelijkse kilometers ben ik zeker gekomen. Aanrader voor iedereen die bergen, rust en ruimte maar ook een fascinerende geschiedenis zoekt!