Washington DC dag 4 (Gettysburg) - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Washington DC dag 4 (Gettysburg) - Reisverslag uit Gettysburg, Verenigde Staten van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Washington DC dag 4 (Gettysburg)

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

15 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Gettysburg

Vandaag niet in Washington maar naar Gettysburg! Omdat ik rond half 8-8uur op Union Station moest zijn vroeg op rond 6 uur, want met de metro ben je wel zo'n drie kwartier onderweg. Dus ik netjes rond 10 over half 7 de deur uit, kom ik 5 minuten later bij de metro aan, blijkt deze nog dicht te zijn! Boe! En andere reiziger kwam ook voor het dichte hek te staan en keek op zijn app dat de eerste metro pas om 7.17u zou komen. Dat zou voor mij te laat zijn, dus dan maar op zoek naar een taxi. Na een rijtje slapende taxichauffeurs er eentje gevonden die me wel naar Union Station wilde brengen. Gelukkig viel de schade mee, $20, maar nu was ik natuurlijk wel veel te vroeg op Union Station want met de auto is het maar 20 minuten. Maargoed, na het omruilen van mijn ticket en een tijdje wachten was daar dan de bus voor Gettysburg. Voor de mensen die het niet kennen, Gettysburg was een belangrijke slag tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. We begonnen in het plaatsje Gettysburg bij het Shriver House om te horen hoe de plaatselijke bevolking deze driedaagse slag meemaakten. Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling dat de troepen elkaar zouden confronteren bij Gettysburg, maar omdat alle wegen daar naar Gettysburg leiden was het bijna onvermijdelijk dat de troepen elkaar daar zouden treffen. Na het Shriver house werden we afgezet voor lunch, maar omdat ik deze bij me had ben ik maar een rondje in het zonnetje gaan lopen. Daarna door naar het officiële visitors center voor de film, museum en cyclorama. Dit gaf een aardig beeld van hoe deze slag de eerste drie dagen van juli 1863 nou tot stand kwam en tot uitvoering werd gebracht. De eerste dag wonnen de South de schermutselingen, de tweede dag was er niet echt een winnaar en de derde dag besloot generaal Robert E. Lee van de Confederates en totaal onzinnige aanval te plaatsen (Pickett's Charge) terwijl het Noorden de high ground had waardoor de zuidelijke troepen volledig in de pan werden gehakt. Na deze derde dag besloot generaal Lee dan ook maar af te druipen en had de Union deze slag dus gewonnen. Maar de oorlog zou nog twee jaar duren. Daarna terug de bus in voor een rondleiding met gids over de slagvelden. Overal monumenten per staat van de troepen, replica kanonnen, etc. De Amerikanen weten met zulke zaken er zeker wat moois van te maken! Helaas was er weinig tijd tijdens de bustour om te stoppen en foto's te maken, maar het verhaal van de gids was interessant en het uitzicht vanaf little round top gaf een goed overzicht van Pickett's charge. Na de rondleiding was het tijd om terug te keren naar DC. Iets meer file dan op de heenweg, maar rond 10 over 6 waren we weer terug op Union Station. Hier had ik om 18.15u met Suzanne afgesproken die vandaag haar eerste wandeldag had, dus dat kwam mooi uit. We hebben vervolgens gegeten in het food court van Union Station en gewacht tot het donker was. We wilden namelijk erg graag de National Mall ook na zonsondergang zien. Dus rond kwart over 7 was het donker genoeg om weer richting Capitol Hill te lopen. Omdat het ook nog volle maan was en deze achter het Capitol stond leverde dat natuurlijk mooie foto's op! Helaas was ik zo slim geweest om een halve liter lemonade bij het eten te drinken, dus daarna werd het een ware mars naar Washington Monument waar ze gelukkig een toilet hebben wat nog open was! Ook deze Naald staat mooi in de schijnwerpers natuurlijk, dus flink wat foto's en wat selfies. Op een of andere manier is het wel een uitdaging de naald recht op de foto te krijgen! Even afgeslagen om ook het Witte Huis met verlichting op de foto te zetten, en weer terug naar de Mall richting Lincoln Monument. De Refelection Pool was weer spiegelglad, dus Lincoln reflecteerde prachtig in het water! Langs de Pool naar Lincoln gelopen en aan de andere kant reflecteerde het Capitol, Washington Monument en de maan in het water dus dat was natuurlijk ook werkelijk een plaatje. Na de foto's van Lincoln en binnen het standbeeld van Abe gedag te hebben gezegd zijn Suzanne en ik nog even op de trappen blijven zitten om uit te kijken over de Mall. Het was een heerlijk weertje en het koelde niet snel af dus dat was zeker geen straf! Inmiddels was het half 10 geweest en ik was natuurlijk al vanaf 6 uur op, dus toch maar besloten naar de dichtstbijzijnde metro, die ook nog 1.5 km verderop ligt, te lopen (en Foggy Bottom heet) om weer richting appartement te gaan. In het weekend en zeker 's avonds rijdt de metro hier een stuk minder, maar gelukkig hoefden we maar een klein kwartiertje te wachten op onze metro. Na nog een drankje en het delen van onze foto's was het tijd voor bed, morgen de laatste dag in DC!

• 16 Oktober 2016 - 17:26

Ymke:

Hè zus, leuk verslag weer! Ben vergeten wat je hierna ook alweer ging doen, Phili? Have fun in ieder geval!