Cuba dag 9-12 - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Cuba dag 9-12 - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Cuba dag 9-12

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

27 Januari 2017 | Cuba, Trinidad

Dag 9 Siërra Maestre
Vanochtend redelijk vroeg op om in de voetsporen te treden van Fidel Castro en Che Guevara. Tijdens de revolutie scholen ze diep in de bergen van de Siërra Maestre en voerden vanuit hun kamp daar een hevige guerrillastrijd aan. Eerst werden we met de 4wheel drive een stuk naar boven gebracht richting La Comendancia de la Plata. Dit ging best steil omhoog, soms stukken van meer dan 20 procent. Eenmaal boven de tocht van 3 kilometer richting het kamp gemaakt. Omdat het vannacht hevig heeft geregend waren sommige stukken flink modderig. Door de regen en de harde wind zagen we op het nieuws dat de straten van Havana zelfs helemaal onder water stonden! Halverwege een tussenstop bij de boerderij waar de familie woonde die de strijders in bescherming hebben genomen en wiens locatie ze geheim hebben gehouden, ook al konden ze een flink smak geld krijgen door de rebellen te verraden. Maar dat hebben ze niet gedaan, en inmiddels leiden ze een comfortabeler leven in een stadje in de buurt op kosten van de staat. Een paar kilometer later kwamen we als eerste bij de dokterspost en tandartshut van Che Guevara aan. De tocht er naar toe moet met slecht weer erg lastig zijn geweest. Niet heel erg steil, maar wel erg modderig! Daarna door naar de hut die als keuken dienden, en natuurlijk de hut van Fidel Castro zelf. Deze was wat luxer, hier stond een koelkast waar nog een gat in zat vanwege een beschieting toen dat ding de berg op werd gedragen, en hij had ook een tweepersoonsbed. Na deze hut door naar het kantoortje wat diende als soort gemeentekantoor, maar omdat deze een aantal jaar weggeveegd is door een aardverschuiving is deze niet meer origineel. Daarna dezelfde weg terug genomen naar de parkeerplaats en terug naar beneden met de jeeps. Eerst even contact met het thuisfront gehad voor nieuws over oma, daarna ben ik de modder van me af gaan spoelen en mijn haren gewassen. Vervolgens heerlijk met een boekje op een ligbedje gaan liggen. Eerst in de zon, maar dat ging iets te snel met rood worden dus snel verkast naar de schaduw. Zo heerlijk een middagje rustig doorgebracht terwijl een deel van de groep nog is gaan zwemmen in een riviertje in de buurt. Maar ik vond wat tijd voor mezelf ook wel even prettig. De lunch was niet heel erg uitgebreid dus wel een groot deel van de middag flinke honger! Uiteindelijk ben ik met mijn kamergenote de bar ingedoken voor een mojito omdat het wat fris was en we wilden opwarmen. Dus ik vragen om extra rum om op te warmen en daar werd goed naar geluisterd want het glas zat halfvol met rum! Wel lekker. Rond 19 uur konden we eindelijk eten, en daarna deelde onze reisbegeleidster nog een fles 15 jaar oude rum met onze groep. Deze is erg smakelijk, en natuurlijk moesten we ook even een sigaar proberen. Dat was wel grappig, want er hing een bordje niet roken in het verder openluchtrestaurant, maar toen onze reisbegeleidster vroeg of we de sigaar mochten opsteken werd dat bordje heel snel van de muur getrokken tot onze hilariteit! Na lekker van de pure rum te hebben genoten ben ik uiteindelijk rond 21 uur terug gegaan naar onze kamer waar ik nog een uurtje in bed heb liggen kletsen met mijn reisgenote. Morgen weer een dagje in de bus, dus rond 22 uur lekker gaan slapen.

Dag 10 Siërra Maestre - Camaguey
Vanochtend de bergen weer verlaten en na een busrit met weinig bijzonders aangekomen in Camaguey. Na het inchecken in ons hotel hebben we per fietstaxi een tour door de stad gemaakt. Deze stad is veel kronkeliger dan de overige steden op Cuba, en onze fietschauffeurs maakten er een dolle boel van. Heel erg veel lol gehad dus! Bij elk plein werden we de fietstaxi uitgegooid voor een praatje en kans om foto's te maken. Het ziet er uit als een erg aardige stad! Op de grote pleinen is er altijd WiFi dus daar is het een drukte van belang met een combinatie van toeristen en Cubanen die via internetkaartjes gebruik kunnen maken van de WiFi. Erg amusant om te aanschouwen wat voor verschillende soorten mensen er allemaal rondlopen. Vooral de nonnen met en smartphone waren natuurlijk erg hilarisch. Vandaag kwamen we zelfs een aantal travestieten tegen die het hier wel erg zwaar hebben omdat de politie heel erg zoekt naar redenen om ze te beboeten of op te pakken, dus ze hebben er echt wat voor over om zichzelf te zijn. De tour duurde ongeveer twee uur en op het einde kon je goed de huizen in kijken toen het wat donkerder werd om te kijken hoe de Cubanen leven. Op het einde van de rit een restaurant in en heel erg lekker gegeten! Daarna via de boulevard terug gelopen naar ons hotel en dat was na zoveel uur in de bus wel even een lekker wandelingetje. Rond 22 uur terug in ons hotel en na een douche lekker gaan slapen.

Dag 11 Camaguey - Trinidad
Zelf vannacht geen last gehad van het treinstation tegenover het hotel, maar veel mensen liepen vanmorgen wel te klagen! Gelukkig heb ik me daar niets van aangetrokken en na het ontbijt nog even rustig zitten rommelen op mijn kamer alvorens de bus weer in te stappen voor de rit naar Trinidad. Onderweg heeft onze reisbegeleidster afgeweken van de reisomschrijving waardoor we toch zijn gestopt in Sancti Spiritus. Ook weer een aardige stad waar we wel in sneltreinvaart doorheen moesten, maar het gaf een leuke indruk. Snel even wat gegeten in een restaurantje (zowaar een prutje met kikkererwten, even wat anders) voordat we onze weg vervolgden naar Trinidad. Trinidad staat net als Amsterdam op de UNESCO erfgoedlijst. Moeilijk begaanbare straatjes met van de schots en scheve steentjes, maar het historische gedeelde is autovrij. Het valt wel op dat we het Oosten van het land verlaten hebben, want het is hier een stuk toeristischer! De meeste toeristen komen niet in het Oosten. We slapen hier in Casas particulares bij mensen thuis, en de club van 33 zit allemaal bij elkaar in een huis. Wel gezellig. Snel even opfrissen en daarna tijd voor een snelle stadswandeling. Het historische centrum is niet zo groot, dus morgen loop ik op mijn gemak nog even een rondje. Wel een sfeervol stadje verder. Uiteindelijk kregen we via de zwarte markt de kans om sigaren te kopen, maar dat waren zulke hoeveelheden dat ik dat niet heb gedaan. Maar grappig om mee te maken was het wel: ergens een huis binnen, deur dicht, en daar lagen de sigaren! Eindelijk met mijn kamergenote terug gewandeld naar de trappen van Trinidad om daar nog even in het zonnetje te zitten. Ik spotte dat je aan het venster bij een restaurantje verder op drankjes kon kopen, dus ik daar even naartoe en zelf op de trappen in de zon een biertje gedronken. Echt even relaxt! Nadat de zon onder was mijn rugzak gedropt in onze kamer, en daarna op zoek naar wat te eten. Het tapas restaurant wat we bedacht hadden stond een enorme rij buiten, en onze tweede keuze was ook vol, maar uiteindelijk ergens bovenop een dakterras beland en daar echt heerlijk gegeten! Ook echte limonade, wat erg fijn is ter afwisseling van alle zoete sappen en water. Het zijn zwoele avonden, en met de zon overdag is dat echt genieten, zeker met het idee dat het eigenlijk januari is. Lekker even bijtanken dus! Na het eten nog even op onze privé patio gezeten bij onze kamer, om daarna weer naar bed te gaan. Morgen echt een rustdag, lekker een dagje naar het strand!

Dag 12 Trinidad (Playa Ancon)
Vandaag een lekker stranddagje ingepland. Een deel van de groep ging eerst nog wandelen en ergens daar zwemmen, maar ik en drie anderen vonden het wel best en hebben een taxi naar het strand geregeld. Dat was een avontuur op zich! Onze taxi was een hele oude, gammele bak waarbij de motorkap omhoog ging om de motor te starten en de portieren alleen op een bepaalde manier open gingen. In Nederland zou ik nooit zo'n auto instappen in ieder geval! Maar we hebben het strand gehaald. Daar een ligbedje 'gekocht' maar dat was voor mij veels te dicht bij luide muziek terwijl ik juist even rust wilde, dus ik ben een bedje een flink eind verderop gaan zoeken. Hier afwisselend in de zon en de schaduw gelegen. Heel veel rust in mijn kont heb ik niet gekregen, maar lekker was het wel om even de hele dag niks te doen. Het ging heel lang goed, maar op het laatst toch verbrand helaas. Ik denk dat het ergste wel weg is morgen en heel veel last heb ik verder gelukkig niet. Gelukkig konden we met de gewone bus en de rest van de groep die 's middags ook naar het strand is gekomen mee terug. Een aantal mensen heeft vervolgens salsales gehad, maar ik ben lekker met een reisgenote vroeg gaan eten in de stad in een restaurant wat nog helemaal in de stijl van een oud koloniaal woonhuis is ingericht. Zo zaten wij naast het bed aan een tafeltje te eten. Het eten heeft ons heel erg gesmaakt. Toch maar even een koffie gedronken, want om 22.15 uur vertrokken we pas naar de discotheek. Deze zit in een grot dus dat moesten we meemaken! Onze reisbegeleidster was vast voor ons in de rij gaan staan dus we waren redelijk snel binnen. Erg bijzonder, zo'n disco in een grot. Na een eerste drankje begon de dansvloer wat volk te krijgen, dus wij ook de dansvloer op en lekker de hele avond gedanst. Rond kwart voor twee wilde de rest van de groep weg maar mijn kamergenote en ik hadden nog wel zin om door te gaan, dus de buschauffeur is achtergebleven als onze beschermer en de rest van de groep is terug gaan lopen. Uiteindelijk vonden wij het rond 2.45 uur ook wel welletjes en zijn we met zijn tweetjes door de buschauffeur met de bus terug gebracht naar onze casa. Wat een luxe! Uiteindelijk rond half 4 in bed dus het was een latertje, maar behalve één mojito bij binnenkomst alleen maar heel veel water gedronken, dus een kater zal ik morgen niet hebben als het goed is!

  • 29 Januari 2017 - 13:52

    Elma:

    Een leuke, rustige, zonnige vakantie met ook nog historie! Geweldig.

  • 29 Januari 2017 - 22:41

    Hans:

    Klinkt alsof je een hele leuke vakantie hebt, dochter! Geen spijt van Cuba, lijkt mij.
    Geniet ze verder.

  • 30 Januari 2017 - 08:16

    Jelle:

    Bier, rum, mojito's, sigaren... geniet van het goede leven! ;-)

  • 30 Januari 2017 - 20:27

    Ester:

    Door jouw verslag ben ik in gedachten ook weer in Cuba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Trinidad

Cuba

Rondreis door Cuba

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2017

Cuba dag 17-21

31 Januari 2017

Cuba dag 13-16

27 Januari 2017

Cuba dag 9-12

24 Januari 2017

Cuba dag 5-8

20 Januari 2017

Cuba dag 1-4
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 11423

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: