Cuba dag 13-16 - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Cuba dag 13-16 - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Cuba dag 13-16

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

31 Januari 2017 | Cuba, Viñales

Dag 13 Trinidad - Cienfuegos
Inderdaad vannacht niet veel aan slaap toegekomen. Na drie uurtjes laat werd ik rond half 7 weer wakker, en daarna nog wel liggen dommelen maar heel diep slapen was het niet meer. Rond half 9 ging de wekker en hebben we eerst rustig op onze patio bij de casa zitten ontbijten. Daarna koffer ingepakt en rond half 11 vertrokken met de bus richting Cienfuegos. Ik zie nog wel rood maar heb inderdaad gelukkig weinig last van mijn verbrande huid. Rond het middaguur kwamen we aan in Cienfuegos en kregen we eerst een korte stadstour. Zo hebben we het verschil kunnen zien tussen een winkel voor de lokale munteenheid en de CUC stores. Het aanbod is wel heel verschillend, maar dat is de prijs ook. Via de boulevard naar het centrale plein waar we 'los' werden gelaten voor drie kwartier. Geprobeerd om internetkaartjes te halen maar het was daar erg druk dus dat lukte niet in de krappe tijd die we hadden. Omdat ik helemaal geen zin had om weer met de groep te gaan lunchen heb ik onze reisbegeleidster Dayana gevraagd of ik in de stad mocht achterblijven en zelfstandig naar het hotel mocht komen. Het hotel lag op ongeveer 3 kilometer afstand, dus zelfs geen taxi genomen maar lekker gaan lopen. Maar eerst nog even op mijn gemak door de stad slenteren. Ik kwam weer langs de internetwinkel, en daar lekker het een stuk rustiger dus nogmaals in de rij gaan staan en het ging nu inderdaad een stuk vlotter! Ik had wel mazzel wat ik was de laatste toerist die internetkaartjes mocht kopen, twee Duitse meisjes achter mij werden weer weggestuurd met het verzoek later terug te komen. Gelijk maar drie kaartjes (het maximum) gekocht, dat is misschien te veel maar ik hief nu in ieder geval niet meer ergens in de rij te gaan staan. Daarna eerst een fles water gescoord in een CUC store, want mijn flesje water was ik vergeten en lag nog in de bus. Daarna even terug gelopen naar het centrale plein waar de WiFi is en zitten internetten. Voor de zekerheid nog even de route naar het hotel gecheckt maar deze was vrij simpel. Dus lekker op mijn gemak naar het hotel gelopen. Het raakte bewolkt en er stak een windje op, dus het was heerlijk over de malecon wandelen zo! Onderweg nog wat foto's gemaakt (een hele mooie Chevy Impala net gemist helaas) en zo in drie kwartier naar het hotel gewandeld. Daar arriveerde ik zelfs nog voor de groep die was gaan lunchen! Die kwamen 2 minuten na mij aan dus dat gaf verder geen problemen en kon ik mooi nog even wat spulletjes uit de bus rapen zoals mijn water en iPad. Het is een net hotel op een mooie locatie, maar heel veel energie had ik niet meer over dus ik ben lekker tot het eten op bed gaan liggen met een boekje. Het eten was prima in het hotel en dat was wel fijn, want daarna kon ik snel douchen en mijn bed in om bij te slapen!

Dag 14 Cienfuegos - Soroa
Vanmorgen eerst vertrokken richting de Varkensbaai en het museumpje over de mislukte invasie in Giron. Buiten het museum stonden allerlei tanks, (restanten van) vliegtuigen, een landingsboot etcetera, maar ik heb niet kunnen ontdekken of deze echt waren of replica's. Daarna door naar een plek waar we konden snorkelen. Eerst in de zee, maar daar dreven kleine kwalletjes rond die ik eng vond, dus de oversteek gemaakt naar een diepe grot van ruim 70 meter diep om daar nog even naar vissen te kijken. Het was niet echt mooi snorkelen, wel een paar mooie vissen gezien maar ook niet echt veel, maar het hield je even bezig. Vervolgens weer door met de bus. Tot mijn vreugde stopten we onderweg voor de lunch bij een tentje waar we eerder ook al waren geweest toen we Havana verlieten. Ik had daar leuke oorbellen gezien, maar niet gekocht met het idee dat ik die overal wel zou tegenkomen. Maar zulke leuke had ik niet meer gezien. Dus ik ben nu gelijk de oorbellen gaan kopen natuurlijk! Ik had een broodje en een gekookt ei met wat crackers mee van het ontbijt en al gegeten na het snorkelen, heel veel honger had ik niet meer bij deze lunchstop dus ik heb het op verse guavesap gehouden. Daarna door richting Soroa. Onderweg begon het pittig te regen en werd het zowaar wat koud! Gelukkig heeft mijn jas de hele reis bovenin de bus gelegen dus die kon ik nu mooi aantrekken. Nog even een korte plaspauze onderweg waarbij we pelikanen spotten, en door naar het hotel. En hoera, zowaar een douche met en warm water, en een goede, krachtige straal! Kon ik mooi het zeewater uit mijn haar wassen! Daarna met de groep in de bar een glaasje rum gedronken, word je ook lekker warm van! Het hotel ligt erg afgelegen dus diner was inclusief, maar ook daar werd ik blij want er lag heel veel broccoli! Groenten is hier lastig, dus ik ben even flink gaan laden. Je leert hier ook weer van de kleine dingen zoals verse groenten en een goede douche te genieten :P Na het eten ben ik lekker in bed gaan lezen, en ik was net op tijd terug in mij bungalowtje want daarna begon het weer flink te regen. Met de regendruppels die op het dak tikten uiteindelijk lekker gaan slapen.

Dag 15 Soroa - Vinales
Na het vertrek uit het hotel zijn we eerst naar Las Terrazas gegaan, een biologisch reservaat wat op de lijst van UNESCO staat. Hier zijn we eerst naar een voormalige koffieplantage geweest met een mooi uitzicht over het park heen. Daarna door naar een opgezet dorpje waar de arme boeren uit de omgeving heen mochten verhuizen als ze niet meer afgelegen in armoede wilden leven. Heel veel verschillende fruitbomen gezien hier. Na de koffie door naar de lunch, maar ik had inmiddels weer last gekregen van mijn darmen. Die blijven sputteren hier. Voornamelijk rijst gegeten dus. Wel stond er op de parkeerplaats weer een mooie Amerikaanse bak, helemaal opgepoetst, dus ik kon het niet laten hier even mee te poseren. Hier lagen ook een blauwe en een witte pauw, maar helaas wilden ze niet met hun veren pronken! Door naar Viñales. Deze vallei bestaat uit kalksteen, waar ondergrondse rivieren een netwerk van grotten hebben uitgesleten. De heuvels, mojotes, zijn een soort van kegelvormig. Bij het uitzichtpunt er naar toe heb ik helaas niet heel erg van het uitzicht kunnen genieten, want de rit naar dit punt was zo bochtig dat ik kotsmisselijk werd en de bus ben uitgevlogen om beroerd op een stoepje te gaan zitten. Wel snel wat foto's gemaakt maar echt registreren heb ik niet gedaan. Gelukkig was het hotel daarna niet ver meer. Bij onze reisbegeleidster gebedeld om een kamer voor mijzelf, want met mijn darmen en misselijkheid wilde ik wel even wat privacy. Na even onderhandelen met een reisgenote die nu de laatste 3 nachten in Havana krijgt lukte dat en heb ik een leuke bungalow voor mezelf. Snel in de buurt van het hotel weer wat witte rijst gegeten en daarna lekker snel het bed in om bij te komen.

Dag 16 Viñales
Vannacht erg ziek geworden. Blijkbaar gaat er een klein buikvirusje rond, want ik was niet de enige. Overgeven, diarree en gewoon lekker beroerd dus. Elke keer dat ik net weer in bed lag en dacht dat het wel ging toch weer overgeven. Gelukkig ben ik rond twee uur toch in slaap gevallen en heb ik even een paar uur kunnen slapen. Maar vanmorgen helaas nog steeds diarree, dus het paardrijden waar ik me zo op had verheugd kon ik wel vergeten! Daar was ik behoorlijk sip van! Bij het ontbijt een paar verse sappen gedronken en wat beschuit en daarna mijn bed maar weer in. Gelukkig ging het 's middags iets beter en heb ik onder een parasol nog even aan het zwembad op een ligbedje kunnen liggen. Van de ORS knapte ik wel iets op maar ik bleef slapjes. Wel heel erg jammer dat ik niets heb kunnen zien van de omgeving die wel erg mooi schijnt te zijn. Ook het avondprogramma maar overgeslagen en in het hotel-restaurant een halve tosti gegeten. Gelukkig bleef dat allemaal zitten. Wel daarna snel weer in bed gekropen en als een blok in slaap gevallen!

  • 02 Februari 2017 - 08:37

    Hans:

    Jammer van het opgelopen buikvlies, maar dat hoort er eigenlijk altijd bij als je je buiten de begaafde paden begeeft. Geen reden om niet te gaan! Geniet ze nog even van Havana en we spreken je zondag weer. Goede vlucht naar huis waar de koek dan helaas weer op is.

  • 02 Februari 2017 - 08:37

    Hans:

    Jammer van het opgelopen buikvlies, maar dat hoort er eigenlijk altijd bij als je je buiten de begaafde paden begeeft. Geen reden om niet te gaan! Geniet ze nog even van Havana en we spreken je zondag weer. Goede vlucht naar huis waar de koek dan helaas weer op is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Viñales

Cuba

Rondreis door Cuba

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2017

Cuba dag 17-21

31 Januari 2017

Cuba dag 13-16

27 Januari 2017

Cuba dag 9-12

24 Januari 2017

Cuba dag 5-8

20 Januari 2017

Cuba dag 1-4
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 11400

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: