Cuba dag 17-21 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Cuba dag 17-21 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Cuba dag 17-21

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

05 Februari 2017 | Cuba, Havana

Dag 17 Viñales - Havana
Vanmorgen Vinales weer verlaten. Nu maar meteen een pilletje tegen de reisziekte genomen, want we moesten natuurlijk dezelfde bochtige weg weer terug. Gelukkig geen diarree meer vanmorgen, maar nog wel erg zwak. Het is een flinke aanslag op mijn energievoorraad geweest! Behalve een snelle tussenstop waar ik nog een leuke souvenir voor mezelf heb gekocht zijn we gelijk doorgereden naar La Habana, oftewel Havana. Hier hebben we in de oude binnenstad eerst een stadswandeling gemaakt. Begonnen bij Plaza de La Catedral met daar uiteraard een oude kathedraal waarvan de ene toren smaller is dan de andere. Volgens lokale folklore zou eerst de ene toren zijn gebouwd, maar bleek deze te smal voor de kerkklokken waarna de andere is gebouwd. Hier vlakbij bevindt zich ook La Bodeguita del Medio, een kleine bodega waar Errol Flyn en soms Ernest Hemingway hun mojitos dronken. Een drukte van belang daar! Het was sowieso druk in de stad vanwege enkele cruiseschepen en de opera. Wezen lunchen in het Hotel Ambos Mundos, het hotel waar Hemingway in de jaren dertig verbleef. Wel even buiten zijn kamer gestaan maar te kort tijd om naar binnen te gaan. Door naar het Plaza de Armes. Grappig was dat ze daar houten blokken als bestrating gebruiken. In het midden staat een standbeeld van Carlos Manuel de Céspedes, een 19-de eeuwse revolutionaire leider. Het volgende plein was Plaza de San Fransisco, met als opvallendste gebouw de voormalige goederenbeurs en daarnaast de terminal waar de cruiseschepen aanmeren. Buiten de kerk staat een groot bronzen beeld VAB Caballero de París, een lokaal beroemde vagebond uit de jaren vijftig. Als de zijn baard, vinger en linkervoet gelijktijdig aanraakt mag je een wens doen. Dat heb ik dan ook maar even gedaan! Als laatste plein bezochten we Plaza Vieja, het oude plein waar oorspronkelijk de slavenmarkt werd gehouden. Een groot deel van Havana ligt er nog vervallen bij maar dit plein is al goed gerestaureerd. Hierna terug naar de bus en doorgereden naar het hotel. Na even opfrissen was ons door de reisleidster pizza beloofd, alleen was de pizzaoven stuk! Nou hoefde ik met mijn tere damstelsel zelf geen pizza maar voor sommigen was het een teleurstelling. Helemaal omdat het restaurant het helemaal bont maakte door een slechte service, lang wachten, matig eten. De kok werd een moedeloos van en onze reisbegeleidster die ons een god stuurautomaat had beloofd raakte er helemaal van in zak en as, ook al kon zij er niets aan doen verder. Maar we waren blij dat we er na lang wachten weg mochten! Gelukkig was het hotel niet ver weg en konden we daarna lekker slapen.

Dag 18 Havana
Vannacht toch weer last gekregen van mijn darmen en deze keer duurde het de hele ochtend voordat ik echt weer controle had over mijn darmen. Flink wat toiletbezoeken gemaakt! Maar ik had geen zin om weer een dag op te geven dus ik ben toch meegegaan met de volgende stadswandeling. Deze begon bij het Ficus-park, bij ons kamerplanten maar hier groeien ze uit tot enorme bomen met hele dikke stammen. Best grappig. Door naar de begraafplaats Colon, maar was ik even te beroerd om echt op te letten. Het monument ter nagedachtenis aan gevallen brandweermannen viel het meeste op. Onze volgende stop was het Plaza de la Revolucion met een enorm monument. Ik ben ook even naar de overkant gesprint aangezien daar een honkbalwedstrijd gaande was, en dat hoort toch ook bij Cuba. Dus even wat foto's maken. En overal weer die mooie auto's! Daarna door naar Hotel National in het midden van Havana aan de malecon. In dit luxehotel hebben vele beroemdheden geslapen, zoals Sinatra, Brando, Churchill, etc. Na het toiletbezoek hier kwamen mijn darmen eindelijk weer tot rust. In de tuinen lagen de bunkers en loopgraven ten tijde van de Cubaanse missile-crisis, maar het werd niet helemaal duidelijk of dit echt is. Ik vond het zelf iig maar vreemd, kanonnen inzetten tegen raketten. Door naar de Afrikaanse straat, waar een lokale beroemde graffitiartist Salvador de buurt heel erg heeft opgevrolijkt met zijn kunst. We kwamen hem zelf ook nog tegen. Erg leuk hoe een buurt met zoveel kleurige kunst toch een heel ander aanblik krijgt! Tot slot nog naar El Morro, het fort wat de ingang van de haven en de stad altijd heeft moeten beschermen. Hier hadden we een mooi uitzicht over Havana. Ook staat hier de Cubaanse variant van het Christus beeld wat over de stad uitsteekt. Hierna gingen we terug naar ons hotel en na even wat internetten met het thuisfront en nieuws over mijn katers ben ik nog even lekker aan de rand van het zwembad in de zon gaan liggen. De warmte ga ik wel weer missen thuis, want het is echt heerlijk toeven in de zon! Nadat het zonnetje weg was even opknappen op de kamer en door naar het formele afscheidsdiner. Morgen hebben we nog een vrije dag, maar dan zien we onze reisleidster en buschauffeur niet. We zijn terug naar het fort gereden en hebben daar in de buurt gegeten. Na afloop durfde ik nog wel een 7 jaar oude rum aan om nog even van te genieten. Nog even salsa gedanst en uiteindelijk de bus weer in. Daar vrolijk in het gangpad van de bus doorgedanst alleen nu op de reggaeton-muziek van de buschauffeur en uiteraard nog even flink met de heupen geschud op "Shaky" van Daddy Yankee. Een paar gingen bij het hotel de bar nog in, maar ik vond het met de buikloop vanmorgen wel genoeg geweest en heb voor mijn bed gekozen.

Dag 19 Havana
Vandaag hadden we een vrij te besteden dag in Havana. Na het ontbijt eerst met een deel van de groep taxi's gedeeld naar het centrum van Havana. Ons af laten zetten bij het Capitolio en om 13 uur op Plaza Vieja afgesproken voor de lunch. Daarna gingen her en der groepjes hun eigen weg. Ik wilde graag nog het museo de la Revolucion in maar was de enige, dus daar heb ik afscheid genomen van mijn groepje. Het aardige aan het museum was dat het een mooie samenvatting was van wat we de afgelopen weken hebben gezien. De aanval op de kazerne in Santiago, de landing van de Granma, het rebellenkamp in de Siërra Maestre, etc. Vooral gelachen om het aanwezige nationalisme, want de naam van Batista werd vermeden. In plaats daarvan werd hij steeds 'de tiran' genoemd. Het leuke van het museum is dat je dan ook vlak langs de originele Granma mag lopen. Deze staat buiten, wel achter glas, dus iedereen kan deze zien maar je kan alleen via het museum er echt dichtbij komen. Voor het museum staat ook de tank die Fidel bediende tijdens de Varkensbaai-invasie, en nog een klein stukje stadsmuur. Na ruim anderhalf uur in het museum was ik klaar maar had ik nog tijd over, dus ben ik eerst richting de Malecon gelopen. Even goed opletten met het oversteken van de zesbaansweg maar dat is ook gelukt. Daarna heerlijk in het zonnetje een stukje over de Malecon gelopen. Toen weer terug, en aangezien de poging om een stoplicht te vinden ook mislukte toch meer weer de weg over gesprint. Via het Prado lekker de stad weer in gewandeld, en nog maar weer wat foto's van mooie auto's genomen. Die zijn hier volop aanwezig! Daarna wat zijstraten ingedoken in de richting van het Plaza Vieja. Op een gegeven moment was ik een beetje de weg kwijt, maar opeens stond ik voor de universiteit en wist ik weer waar ik was. En zo kwam ik netjes om vijf voor één aan op het plein. Daar hebben we zitten lunchen in een aardige bistro. Rond een uur of twee wilde een deel van de groep weer terug naar het hotel en daar ben ik mee gegaan, want ik vond een laatste middagje in de zon ook wel lekker. Eenmaal terug in het hotel eerst even snel een stoel geselecteerd voor de terugvlucht, en daarna heerlijk in de zee gezwommen! Het water was prima op temperatuur. Daarna nog even het zwembad in, maar deze was een stuk kouder. Vervolgens heerlijk op een bed nog even relaxt een paar uurtjes in de zon gelegen. Nadat de zon onder was snel even een douche genomen en daarna met mijn kamergenote wezen eten in een klein Italiaans restaurantje tegenover het hotel. Natuurlijk nog een laatste mojito, en na het eten nog een laatste glas rum. Het eten smaakte ook goed, dus dat was een mooie afsluiter van de vakantie. In het hotel nog even liggen lezen, maar redelijk vroeg gaan slapen want dat zal wel weer knudde worden morgen in het vliegtuig!

Dag 20-21 Havana - Amsterdam
Vanmorgen rustig opgestaan en eerst gaan ontbijten. Na het ontbijt de koffer ingepakt, en nog even rustig op de kamer en balkon de tijd doorgebracht. Het was bewolkt en het waaide hard met een woeste zee, dus echt zonnebaden zat er niet meer in. Om 12 uur moesten we uitchecken en een uur later kwam de bus ons ophalen voor het vliegveld. Tot mijn geluk stond er een oude Nederlandse bus geparkeerd bij het hotel. Deze hadden we wel al een paar keer zien rijden, maar nog niet op de foto dus dat kon ik mooi nog even doen! Op het vliegveld moesten we nog een uurtje wachten voordat de incheckbalie open ging, maar gelukkig ging daarna alles snel. Achter de douane nog even een flesje rum gekocht en daarna was het tijd om terug naar Nederland te vliegen. De vlucht ging gelukkig snel, maar slapen zat er weer niet in. Maar een filmpje en een beetje doezelen en vervolgens in dichte mist landen op Schiphol. Daar ging ook alles snel, en zo was ik een uur later thuis. Ook weer fijn! Even een uurtje geslapen en daarna kwamen mijn ouders de katten afleveren. Gezellig! Ik heb een heerlijke reis door Cuba gemaakt, erg interessant met de moderne geschiedenis, mooie landschappen gezien (heel veel palmbomen), vriendelijke mensen en gelukkig is met mijn flexibele instelling ook niet veel mis, want die heb je wel nodig in Cuba. Zeker in de hotels! Maar erg genoten van mijn reis, ik ben blij dat ik met een goed gevoel Cuba van mijn lijstje kan afstrepen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Cuba

Rondreis door Cuba

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2017

Cuba dag 17-21

31 Januari 2017

Cuba dag 13-16

27 Januari 2017

Cuba dag 9-12

24 Januari 2017

Cuba dag 5-8

20 Januari 2017

Cuba dag 1-4
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 11417

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: