IJsland deel 2 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu IJsland deel 2 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

IJsland deel 2

Blijf op de hoogte en volg Tonke

18 Maart 2018 | IJsland, Reykjavik

IJsland dag 5 (donderdag 15 maart 2018)
Vanmorgen na het ontbijt eerst een stukje gereden om te kijken of we rendieren konden spotten. Dit is gelukt al maakte de regen en de mist het ons niet makkelijk. Vervolgens dezelfde weg als gisteren weer terug genomen. Deze keer lagen er grotere ijsbergen op het strand nabij Jökulsárlón dus daar nog even gestopt voor foto's. Zonder whiskey deze keer! Daarna doorgereden via een korte lunchstop naar Skaftafell nationaal park om te gaan wandelen. Van de gids maar even een regenbroek geleend want het is nog steeds erg nat! De eerste wandeling was naar de Svartifoss waterval. Stukje klimmen en daarna door de modder en ijs naar beneden glibberen. Mijn camera begon vandaag moeite te krijgen met de nattigheid dus was beslagen van binnen. Toch maar even de lens er snel af om een beetje van binnen te drogen om toch nog wat foto's van deze mooie waterval te maken. Bijzonder waren de basaltformaties bij deze waterval. Nog even een detour gemaakt voor een blik op een gletsjer en de flood fields voordat we weer naar beneden liepen. Terug bij het visitor center een korte pitstop en een tweede wandeling gemaakt naar de Skaftafellsjökull gletsjer. Hier liepen we iets verder dan eigenlijk de bedoeling was maar zo konden we wel mooie plaatjes schieten van de gletsjer en ijsrotsen in het bevroren gletsjermeer. Hierna was het nog 40 minuten rijden naar ons hotel waar ik eerst even rustig op de kamer heb gelegen. Ik merk wel dat ik sneller moe word en de regen ben ik ook wel klaar mee, maar is natuurlijk niets aan te doen. Bij het eten snel een pasta naar binnen gewerkt, en na een kopje thee lekker terug naar mijn kamer voor een hete douche en lekker lezen in bed totdat het tijd was om te gaan slapen.

IJsland dag 6 (vrijdag 16 maart 2018)
Vanmorgen begonnen met een wandelingetje langs de Fjardrargljufur kloof. Nou ja, wandelen, het was meer tot je enkels in de modder zakken. Het regende uiteraard nog steeds maar er gloorde hoop aan de horizon! Na ons door de modder te hebben geworsteld hadden we wel mooi uitzicht vanaf drie verschillende platforms op de kloof. Helaas konden mijn schoenen de hoeveelheid modder en water niet meer aan en had ik de rest van de dag natte voeten. De volgende stop was de gletsjertocht die afgelopen dinsdag door de storm niet door kon gaan. Hier had ik me niet voor opgegeven, dus ik ben mee gewandeld naar de voet van de gletsjer en ben daarna mijn eigen weg gegaan en langs de lagoon gaan wandelen. Zowaar in het zonnetje op een rotsblok kunnen lunchen! Uiteindelijk terug gelopen naar de parkeerplaats en in de bus al lezend gewacht op de groep. Daarna het stuk naar Reykjavík gereden. Het werd steeds blauwer en zonniger, en de Eyjafjallajökull lag er zo mooi bij dat ik even heb gevraagd om een Kodak-moment. Deze beruchte vulkaan (die in IJsland eigenlijk niet zoveel impact had) moest toch op de foto! Omdat we steeds meer blauwe lucht zagen gloorde er toch wel hoop op Noorderlicht, alleen slapen we in Reykjavík dus dat is niet ideaal. Gelukkig wilde onze gids voor een extra bijdrage ons nog wel de stad uit rijden met de bus om te gaan jagen op Noorderlicht. Snel in de buurt van het hotel wat gegeten en vervolgens snel mijn camera vast instellen en het statiefje uit mijn koffer halen. We vertrokken om kwart voor negen, en omdat het natuurlijk de afgelopen dagen erg slecht weer was, was het erg druk op de weg uit de stad met bussen en auto's die rondscheurden op zoek naar Noorderlicht. Vanuit de bus had ik gelijk mazzel om het eerste streepje Noorderlicht te zien. Dat was gelijk bingo dus! Onze gids reed ons naar een afgelegen weg waar we foto's konden gaan nemen. En wat is dat ontzettend leuk om te doen! Beetje spelen met sluitertijden enzo, en steeds andere formaties in de lucht. Na ruim een uur besloten we door te rijden naar een andere plek waar het donkerder moest zijn. Hier hadden we zoveel geluk, want de activiteit was zo hoog dat het Noorderlicht zelfs ging dansen. Heel erg kicken omdat te zien, ik ging wel even uit mijn dak! Er was zelfs zoveel licht dat ik foto's heb waarop het net dag is maar dan met sterren. Zo gaaf! Ben heel, heel blij dat het gelukt is om Noorderlicht te zien en om het dan ook nog te zien dansen, erg tof! Uiteindelijk zijn we rond half 1 weer vertrokken terug naar het hotel, en lag ik rond half 2 in bed. Kort nachtje aangezien ik morgenochtend ga paardrijden, maar dat overleef ik vast ook wel!

IJsland dag 7 (zaterdag 17 maart 2018)
Na een korte nacht en onrustig geslapen vanmorgen eerst eens rustig wat ontbeten en op de wilde gok wat foto's geselecteerd van het Noorderlicht om te importeren naar mijn iPad zodat ik deze vast kon bekijken en delen. Ik heb een heleboel foto's gemaakt maar deze ben ik al heel blij mee, wat is dat kicken! Ik werd er weer helemaal gelukkig van dat het zo goed gelukt is om het Noorderlicht te zien, en het dansen van het licht vergeet ik nooit meer! De foto's leverden fijn commentaar op, en daarna werd het tijd om het verjaardagscadeautje van mijn broer+vriendin uit te pakken, namelijk paardrijden! De IJslandse paarden hebben we de hele week gezien en zijn ondanks hun stoere uiterlijk ook erg schattig. IJslanders zijn bijzonder omdat ze een vierde gang hebben naast stap, draf en galop, namelijk tölt. Dit wilde ik wel een keer meemaken! Ik werd pas achterop de route opgepikt dus moest lang wachten in de kou, maar eenmaal in het busje waren we snel buiten Reykjavík en bij de stallen. Na een instructiefilmpje en het uitzoeken van een cap (veiligheidshelm) nog even een paar warme handschoenen uit een mand gevist en naar de stallen. Omdat ik een gevorderde ruiter ben moest ik even wachten op een paardje omdat ze eerst de beginners de makkelijkste paarden geven, maar uiteindelijk had ik een schatje genaamd David. Eenmaal iedereen op het paard gingen we op weg, en na een minuut of 10 stappen splitste de groep zich in een snelle en rustige groep. Ik natuurlijk mee met de snelle, ik wilde tölten! Dat gingen we dan ook doen dwars door de lavavelden, en de tölt zit inderdaad erg vlak en aangenaam. Leuk om een keer gedaan te hebben! Halverwege een korte pauze zodat er wat foto's genomen konden worden, en na ruim anderhalf uur weer terug bij de stallen en terug de bus in naar Reykjavík. In het hotel heb ik eerst even een powernap gedaan, het korte nachtje brak me op, maar na een warme douche kon ik er weer tegenaan en ben ik te voet Reykjavík gaan verkennen. Eerst naar het Hofdi-huis naast het hotel. In 1986 hebben de Amerikaanse president Ronald Reagan en Sovjetleider Michail Gorbatsjov er tijdens de Reykjavik Summit gesproken over beëindiging van de Koude Oorlog. Deze gesprekken worden beschouwd als een doorbraak in de betrekkingen tussen de VS en de toenmalige Sovjet-Unie. Je kan er niet naar binnen, maar toch leuk om even gezien te hebben! Daarna de stad ingelopen en via de winkelstraat Laugavegur naar de moderne kerk Hallgrímskirkja. Een echte blikvanger in de stad. Even naar binnen geweest en daarna door naar het binnenmeer met veel wilde zwanen en eendjes en zowel het stadhuis als parlementsgebouw. Hier kwam ik nog wat bekenden tegen, en na even te hebben gekletst door naar de kust voor het kunstwerk van een vikingschip en de concerthal. Over de baai naar de besneeuwde bergtoppen aan de overkant gekeken waar we gisteren ongeveer waren voor het Noorderlicht, en via de winkelstraat weer terug naar het hotel. Onderweg nog even bij de supermarkt gestopt voor wat te eten en mijn laatste kronen uit te geven. Omdat we morgenochtend een vroege vlucht hebben en de wekker dus rond 4 uur gaat er voor gekozen even rustig op mijn hotelkamer mijn koffer vast in te pakken, te eten en te rusten. Rond kwart over 9 ging het licht uit en ben ik lekker gaan slapen.

IJsland dag 8 (zondag 8 maart 2018)
Eigenlijk geen vakantiedag meer maar een reisdag. Om 4 uur ging de wekker omdat we om 7.40u moesten vliegen. Na een licht ontbijtje en een kopje koffie kwam onze gids Trausti ons ophalen om ons naar de luchthaven te brengen. Daar was ik snel door alle beslommeringen heen dus wachten bij de gate tot het tijd was om te boarden. In het vliegtuig wat liggen dommelen en naar buiten gekeken en na een uur of drie weer veilig aan de grond in Nederland. Lang moeten wachten op de koffers, maar uiteindelijk afscheid genomen van de groep en lekker naar huis! Koffer uitgepakt, hete douche, foto's kijken, wasje draaien en aan het einde van de middag mijn lieve monsters opgehaald. Nu ben ik echt weer thuis! Ondanks de vele regen gelukkig ook veel mooie momenten gekend, zoals de gouden driehoek, het paardrijden, mooie gletsjers, heel veel watervallen en natuurlijk het Noorderlicht als topstuk!

  • 18 Maart 2018 - 19:20

    Elma:

    Je bent een bofkontje! Al die ontzagwekkende natuur, zoals de Strokkur en de bevroren watervallen, en dan nog het dansende Noorderlicht. We zijn helemaal niet jaloers hoor

  • 18 Maart 2018 - 21:06

    Hans Van Den Berg:

    Jaloers? ik zou niet weten waarop ......
    Leuk om veel van die foto’s te herkennen uit onze jeugd.
    Behalve het noorderlicht natuurlijk!! Wat fantastisch dat je dit zo goed hebt gezien...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

IJsland

Korte rondreis

Recente Reisverslagen:

18 Maart 2018

IJsland deel 2

14 Maart 2018

IJsland deel 1
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 11264

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: