Dag 3-6 - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Dag 3-6 - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Dag 3-6

Blijf op de hoogte en volg Tonke

19 Januari 2019 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Dag 4: Drakensbergen-St. Lucia (donderdag 17 januari 2019)
Vanmorgen moest om 6.45 uur onze koffer klaar staan en konden we daarna ontbijten. Vandaag weer een flinke rit met de bus. Eerst de Drakensbergen verlaten en de snelweg weer op richting het zuidoosten. Onderweg gestopt voor koffie bij de Howick Falls. Hier zagen we ook vrouwen in de rivier de was doen. Vervolgens via Durban weer naar het noorden richting St. Lucia. Onderweg bij een supermarkt gestopt voor lunch. Hier begon ik was in te storten. Het gebrek aan slaap, de hobbelige wegen (wagenziek) en de benauwde hitte is geen goede combi. Wel in de bus was excursies voor de komende dagen geboekt. Zo ga in in Swaziland lekker paardrijden, en wil ik toch ondanks de matige recensies naar Robben Eiland. Rond half 4 kwamen we aan bij ons hotel in St. Lucia. Meteen twee keer gestoken, dus snel mijn klamboe opgehangen, zonnebrand en daarna deet gesmeerd en even wat gegeten in de hoop dat het zou helpen met de slapte. Vervolgens maakten we een boottocht over het St. Lucia meer op zoek maar nijlpaarden en krokodillen. Beide gezien ook! Vooral de nijlpaarden zijn erg leuk natuurlijk, maar de krokodillen hier zijn ook enorm groot! De nijlpaarden maken een heel hard knorrend geluid als je te dicht bij komt, dan krijg je echt wel een idee van hoe gevaarlijk die beesten zijn! Ze rennen op het land ook een stuk harder dan je van die logge lijven zou verwachten. En als ze je aanvallen en tussen die machtige kaken krijgen zijn je overlevingskansen uitermate klein. Ik heb ook nog een paar nijlpaardtanden vastgehouden en die zijn ook erg zwaar. Na van de boottocht en het ondergaande zonnetje genoten te hebben kwamen we op de terugweg naar het hotel nog apen met baby-aapjes tegen, ook erg schattig natuurlijk. Omdat ik nog steeds een beetje wankelig was niet naar een restaurant gegaan maar was kleins en heel veel drinken bij een kleine super gekocht en lekker op mijn kamer waar ook een keukentje in zit wat gegeten. Na een douche onder mijn klamboe gedoken en op tijd gaan slapen, morgenvroeg gaat om kwart over vijf de wekker voor de eerste safari!

Dag 5: St. Lucia - Zululand (vrijdag 18 januari 2019)
Vannacht ontzettend beroerd geslapen want ik was dan ook beroerd. Toch een beetje last van reizigersdiarree. Niet heel ernstig, maar voldoende om elk uur naar de wc te moeten en daartussen amper slapen. Pas rond 4 uur kalmeerde mijn darmenstelsel maar toen moest ik al bijna weer opstaan voor de safari. Ik was benieuwd hoe ik de dag door zou komen! Behalve wat zoute crackers niet gegeten en ook maar geen koffie genomen. Buiten regende het een beetje en was het warm en dus mega vochtig. Mijn camera kon de overgang van de airco naar vocht duidelijk niet aan en had wel een uur nodig om te acclimatiseren. We hadden een open, hoge jeep voor de safari. Omdat het tij nu goed was, zijn we eerst helemaal naar de Indische Oceaan gereden om te gaan snorkelen. Nouja, snorkelen, de golven waren zo hoog en de stroming zo sterk, dat we alleen op een klein rustiger stukje konden snorkelen. Veel visjes waren er dan ook niet, maar ik kan nu in ieder geval zeggen dat ik in de Indische Oceaan heb gezwommen en het water was lekker van temperatuur. En gelukkig bleven mijn darmen stil! Na het snorkelen en omkleden hadden de aapjes nog wat eten uit één van de jeeps gestolen, maar gelukkig niet mijn crackers die ik was vergeten mee te nemen naar het strand. Toen was het tijd voor safari. De wind waaide erg hard en het was warm, dus niet heel veel dieren gezien, maar wel meteen de eerste van de Big Five gespot, de buffel. Gelukkig deed mijn camera het ook weer! Verder een hele mooie bachelor kudde kudu gezien die heel dichtbij de weg over staken, ook weer mooi! Het landschap was ook prachtig, en onderweg kwamen we ook gnoes, zebra's,een luipaardschildpad, slang en mestkevers tegen. Op het laatst nog wel even mazzel en de tweede van de Big Five gespot, de witte neushoorn. Tijdens de lunch zat er een valk te azen op ons vlees, en ik schrok me wild toen hij op een gegeven moment het probeerde en vlak langs me heen scheerde. Terug naar het dorp zagen we nog Poemba's, wrattenzwijnen met jonkies. Niet moeders mooiste natuurlijk, maar wel leuk om te zien. Eenmaal terug in het dorp overgestapt op onze bus en naar de volgende lodge gereden. Deze ligt werkelijk zeer fraai met allemaal hutjes die via loopbruggen zijn verbonden. Eerst even onder de douche geschoten om het zeewater af te spoelen. Helaas tijdens de safari wel een beetje verbrand, maar niet te veel last van gelukkig. Heel even op bed gelegen, om daarna naar het viewing deck te lopen in de hoop op giraffen en zebra's. Die helaas niet gezien, maar wel lekker een uurtje op het deck gezeten en genoten van het uitzicht met de wel aanwezige kudu's en gnoes. Klein beetje gegeten bij het diner, waarna ik na een kopje thee snel instortte. Nog wel even naar het viewing deck in het donker gelopen, maar daar was niets te zien dus snel naar mijn hutje terug gelopen en in bed gaan liggen. Hopelijk lukt het slapen beter!

Dag 6: Hluhluwe (zaterdag 19 januari 2019)
Vannacht heerlijk geslapen! Rond 9 uur in slaap gevallen, rond 5 uur heel even wakker en daarna tot half 7 geslapen! Zo fijn om de energie-tank weer aan te vullen! Ook geen last meer van mijn buik, dus lekker ontbeten en daarna met de bus naar Hluhluwe voor onze safari. Overgestapt in onze jeeps en meteen bij de ingang wrattenzwijnen en vlak daarna buffels. De buffels hadden allemaal vogeltjes op hun rug, erg grappig! Opeens begon de jeep heel hard te rijden, maar helaas waren we net te laat voor de olifanten. Van ver wel een giraffe met haar baby gezien. Door dan maar, en nu hadden we meer geluk. Een mannetjes giraffe was op zoek naar zijn kudde, en na een tijdje gewacht te hebben stak hij vlakbij de weg over. Prachtig dier is het! Even later dan gelukkig wel olifanten gespot, nu heb ik er al drie van de Big Five en moet ik alleen de katachtigen nog. Na een tijdje hadden we fantastisch zicht op de twee witte neushoorns, werkelijk fraai om die van dichtbij te zien! Ook deze hadden een vogeltje op hun rug. Onderweg ook nog nyala gezien. Na de lunch kwam helaas de voorspelde regen, maar nog wel een aantal neushoorns mogen bewonderen, en weer een luipaardschildpad. Rond 15 uur waren we terug op de parkeerplaats en gingen we terug met onze eigen bus naar onze lodge. Daar me af laten zetten bij het hek om het laatste stukje zelf terug te lopen, ik heb nog steeds geen goede zebra foto en die moeten hier ook zitten. De zebra is niet gelukt, maar ik spotte tussen het groen wel vijf giraffen dus dwars door het groen dichterbij gelopen. Ze stonden me erg verbaasd aan te kijken toen ik opeens uit het groen kwam lopen! Wel machtig om deze vanaf de grond op een paar meter afstand te zien staan! Ik heb nu ook een giraffe-selfie! Terug bij de lodge even contact via de WiFi met het thuisfront, en daarna in mijn cabin vast wat spulletjes voor morgen bij elkaar gezocht en mijn jas te drogen gehangen. De rest van de middag wat geschreven, mijn koffer weer wat ingepakt en wat zitten lezen totdat het tijd was voor het diner. Smakelijk gegeten, en daarna gezellig met de groep buiten op de veranda wat zitten babbelen totdat ik rond half 10 ben gaan douchen en slapen in mijn mooie cabin!

  • 20 Januari 2019 - 05:53

    Hans:

    Leuk om je belevenissen weer zo uitgebreid te mogen meebeleven. Ondanks de regen en de reizigersgallop geniet je volgens mij volop van ons mooie Afrika.
    Zo’n mooi gelegen logde met uitzicht op de vlakte vonden wij ook supermooi.
    En zelf lopend giraffen spotten, wauw. Snap je nu dat zij bij mij favoriet zijn?
    Geniet verder met volle teugen en laat je niet pakken door een leeuw

  • 20 Januari 2019 - 06:51

    Elma:

    Lieve dochter,
    Volgens mij kom je er goed door. Aan het begin meteen de diarree, dan heb je die maar vast gehad. Wat leuk dat je zelf op een privé-wandeling die giraffes tegen kwam! Wat zijn die dieren toch majestueus hè? En vind je het ook zo spannend om zelf te spotten? Of zijn mede-reizigers daar beter in? Een luipaardschildpad hebben wij nog nooit gezien, dus ik ben benieuwd naar de foto’s! Drie van de big file is al heel mooi, de vierde hoop ik, maar het luipaard is wel erg moeilijk. We blijven duimen voor je. Wat raar dat Robbeneiland een matige recensie had. Ligt dat aan de verwachtingen rond het weer? Nou, ook die avonturen komen terug. Ik moest erg lachen om de stelende apen en de roofvogel. Ben je vast alert als je op de Kaap bent, want daar is het ook bar.
    Nou Meis, ik stop, veel plezier verder. ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hluhluwe

Zuid-Afrika 2019

Rondreis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 13-17

25 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 10-12

22 Januari 2019

Zuid-Afrika Dag 7-9

19 Januari 2019

Dag 3-6

16 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 1-3
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 11464

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: