Zuid-Afrika dag 10-12 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika dag 10-12 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika dag 10-12

Blijf op de hoogte en volg Tonke

25 Januari 2019 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Dag 10: Kruger Park (woensdag 23 januari 2019)
Vanmorgen om half vijf opgestaan voor onze eerste Kruger Park safari. De ontbijtpakketten lagen al klaar, en na een snelle kop koffie zijn we met onze eigen bus naar de toegangspoort van Kruger gereden. Daar stapten we over op jeeps, en zo waren we rond half zes in het park. Vrijwel meteen stond er een hyana op ons pad. Lelijk beest natuurlijk, maar wel leuk om gezien te hebben. Ook vrij snel kwamen we leeuwen tegen! Ze bleven goed verstopt, maar toch op de foto weten te zetten en nummer vier van de Big Five aan mijn lijstje kunnen toevoegen! Ook arenden en aasgieren gezien, grote vogels zijn dat toch! Na wat giraffen en een overstekende olifant doken we iets meer de wildernis in. Na een tijdje rijden stopte onze gids opeens, reed achteruit en zagen we een luipaard! Hoe bijzonder is dat! Wel van een afstandje en ze liep van ons weg dus alleen een foto van de achterkant, maar mijn lijstje van de Big Five is compleet! Ik kreeg helemaal kippenvel en er rolde zelfs een traan over mijn wang, ik vond het erg bijzonder om te mogen meemaken. De andere jeeps die in allerijl kwamen aanrijden na een boodschap van onze gids waren te laat, dus we hadden ontzettend mazzel! Na deze unieke belevenis door en hebben we nog heel veel mooie olifanten, een groep giraffen, een klipspringer op een rots, krokodil en veel vogels gezien. Zelfs een paar mooie ijsvogels weten te fotograferen! Een hele geslaagde safari dus! Op de terugweg naar onze lodge even bij de supermarkt gestopt voor lunch, en daarna even liggen bijkomen op mijn hotelkamer. Rond kwart voor vier vertrokken we weer naar Kruger voor onze sunset safari. Blijkbaar waren we al zo verzadigd van vanmorgen (of moe door het vroege opstaan), want deze safari waren we stuk minder enthousiast. Wel nog zebra's, olifanten en veel giraffen gezien. Vooral de giraffen waren een plaatje in het zonlicht. Ook weer veel 'leeuwen fast food' gezien. De impalas zijn met velen en een makkelijke prooi voor de leeuwen, plus ze hebben een grote M (van McDonalds) op hun achterwerk staan, vandaag dat ze fast food worden genoemd hier. In het donker nog wel een nijlpaard langs de kant zien staan die de rivier inmiddels uit was gelopen, dat was nog wel mooi om te zien. Rond half acht reden we weer terug naar onze lodge, waar we als avondeten een 'braai' geserveerd kregen. Deze viel een beetje tegen maar ach, de maag was weer gevuld. Omdat er vandaag twee reisgenoten jarig waren (en allebei ook nog een jubileumjaar) kregen we taart toe als toetje, maar die heb ik overgeslagen. Ik wilde inmiddels wel erg graag de mix van zonnebrand, zweet, stof en deet van me af douchen, en daarna lekker onder de klamboe gekropen en slapen.

Dag 11: Hazyview - Panorama route - Hoedspruit (donderdag 24 januari 2019)
Vanmorgen weer vertrokken om via de Panorama route naar een ander deel van Kruger Park te reizen. Bij de eerste stop, God's Window, was het nog een beetje mistig en heiig, en koud! Wel geprobeerd nog wat mooie foto's te maken, het resultaat zie ik later wel. Vervolgend door naar de Bourke's Luck Pot Holes. Hier brak het zonnetje door en mede daardoor was dit werkelijk een fraai plaatje. Lekker een beetje over de rotsen klauteren, fotootjes maken, en genieten van de mooie omgeving. Ook de rit in de bus was werkelijk fraai. Door naar onze volgende stop, Blyde River Canyon en wat een prachtig gezicht was dat! Mijn camera begint inmiddels flink te stuiteren, de belichting klopt niet altijd volgens mij dus ook maar flink wat foto's met mijn telefoon gemaakt. Daarna reden we door naar het restaurant voor lunch, maar omdat ik nog eten van gisteren over had deze overgeslagen. De route was wel prachtig, weer erg Amerikaans met het rode gesteente! Rond drie uur arriveerden we bij onze lodge, ook weer fraai gelegen ronde hutjes. Eerst eens kijken hoe een aantal foto's van mijn camera er op de iPad uit zagen, en het lijkt er op dat een display niet helemaal meer functioneert en ik niet gezien heb dat mijn ISO waarde te hoog stond, dus ik hoop dat ik morgen tijdens de safari in Kruger toch gewoon mooie foto's kan maken. Wel na mijn reis maar eens op zoek naar een andere camera want het is niet fijn geen betrouwbare camera te hebben! Daarna even in het zwembad gesprongen om een beetje op te frissen, en een douche om mijn haren te wassen. Vervolgens in het zonnetje gezeten om mijn haren te laten drogen en wat te lezen. Toch even naar de receptie gelopen voor de WiFi, wat in een iets langer gesprek resulteerde met een vriendin, maar zo schoot de tijd ook lekker op richting het diner. Even snel met deet insmeren want we zitten weer in malariagebied, en natuurlijk de malariatabletten (waar ik gelukkig niet veel last van bijwerkingen van heb) mee naar het diner. Lekker een Savannah Dry, een soort appelcider, bij het diner genomen. Ook een jonge Bush baby van drie maanden van dichtbij gekeken, deze brengt het personeel groot omdat zijn moeder verdronken is. Op een gegeven moment sprong deze over naar mijn schouder en nestelde zich heerlijk in mijn decolleté! Heel zacht zo'n beestje, erg grappig om even mee rond te lopen! Daarna vlug weer terug naar mijn hut om te gaan slapen, morgen weer een erg vroege start vanwege de laatste safari!

Dag 12: Kruger Park bij Hoedspruit (vrijdag 25 januari 2019)
Vanmorgen weer een vroegertje, om half 5 ging de wekker. Ik ben benieuwd of ik terug in Nederland ook nog steeds om 4 uur wakker word, hier ben ik bijna alle dagen uiterlijk 5 uur wakker. We vertrokken met jeeps vanaf onze lodge. Na een minuut of 20 arriveerden we bij de ingang van Kruger, en kregen we meteen giraffen op de weg. Blijven leuke beesten! Vervolgens liet onze chauffeur ons best lang wachten bij de receptie zonder uitleg dus was er wel wat irritatie. Ook bij de eerste leeuwinnen parkeerde hij niet heel handig, maar gelukkig wel op de foto gekregen. Mijn camera werkte iig wel mee vandaag! Bij de leeuwinnen lag ook een welpje waarvan we net de oortjes zagen bewegen, maar dat lukte niet op de foto te krijgen. Veel gnoes en impalas natuurlijk. Op een gegeven moment stak er een enorme kudde buffels de weg over, denk dat het er echt wel 100 waren. Hier een tijdje naar zitten kijken totdat we werden opgepiept en de arme buffels verschrikt opzij stoven omdat we in vliegende vaart naar een waterplaats moesten. Hier liep namelijk een mannetjes leeuw! Deze was zijn territorium aan het afbakenen en liep ook de grommen. Machtig beest! Het verbaasde ons wel dat allerlei bokjes niet heel hard wegstoven, al waarschuwden ze elkaar wel. Op een gegeven moment ging de leeuw liggen en kwam er ook nog een olifant langs. Ik heb dus een erg toffe foto van een olifant met leeuw en verschillende bokjes erop. Ondertussen liep er ook nog even een jakhals voorbij. Weer verder en wat grote vogels gespot, en veel giraffen, zebra's en gnoes. Wel een beetje verwend inmiddels, want we hoefden niet zo nodig overal meer voor de stoppen. Maar lekker kijken is ook leuk! Bij de welkome koffiestop toch weer wat souvenirs geshopt, zag ook leuke oorbellen die niet zo duur waren dus heb nu een extra setje Zuid-Afrika oorbellen. Weer door voor de bekende diertjes en aapjes, steenbokken, en een waterbok met een leuke schietschijf achterop, hartstikke leuk natuurlijk. Het was wel bloedheet, de wind op de rijdende jeep was net een hete föhn. Gestopt voor lunch, inmiddels was iedereen behoorlijk loom van de hitte, de schuddende jeep, en het vroege opstaan. Na de lunch heeft de chauffeur nog zijn best gedaan voor leeuwen en luipaard, maar het was inmiddels zo warm dat we die niet meer gezien hebben. Maar dankzij de warmte kwamen we wel een vrij grote groep olifanten in allerlei maten tegen die aan het badderen en spelen waren bij de dam. Superleuk om naar te kijken, vooral als de beestjes koppie onder gingen en je alleen nog een slufje zag. Er waren er ook drie van een paar maanden, die gingen niet heel diep het water in, maar de aanwezige pubers des te meer! Die wilden het water ook niet uit, dus toen de kudde verder trok moesten ze er onder luid trompetterend protest achteraan hollen. Erg grappig natuurlijk! Rond 16 uur waren we weer bij onze lodge. Lange safari gehad dus, maar een mooie laatste! Eerst even snel mijn lange legging uitgespoeld die ik had gedragen met paardrijden, dan kon die mooi in de zon drogen en eventueel in het vliegtuig gedragen worden. Daarna even foto's bekeken, en een aantal gedeeld in de familie-app. Vervolgens eerst even op bed gelegen. Ik heb al de hele vakantie last van mijn knieën, en mijn rug sputterde vandaag ook wat tegen, dus even plat. Vervolgens koffer weer even herschikt en ingepakt, en lekker een douche genomen om me daarna weer in te smeren met deet, maar het stof en zonnebrand van vandaag was iig weggespoeld. Het diner was weer een braai en tevens het afscheidsdiner van onze buschauffeur, in Kaapstad krijgen we een andere bus. Als diner hadden we weer braai, maar heel veel honger had ik niet dus ik heb rustig aan gedaan. Vooral erg moe nu, dus ik ben heel saai gelijk na het eten afgetaaid en op bed gaan liggen. Het is natuurlijk nog steeds erg warm in de hut, dus hopelijk lukt het toch om wat te slapen!

  • 26 Januari 2019 - 06:25

    Elma:

    Leuk verslag weer Tonke! Omdat we er ook geweest zijn, zien we in je beschrijving alles voor ons geestesoog! Die waterbok met zijn mooie cirkel op zijn kont hadden we ook al gespot. En wat is het een prachtige foto geworden met dat leeuwenkoppie onder de olifant! Volgens mij heb je geen enkele spijt van deze vakantie. We zien uit naar het mondelinge verslag van al je avonturen. Nu wens ik je nog een paar leuke dagen bij Kaapstad. Geniet van de apen en de pinguïns. En als je in Stellenbosch bent doe Oom Samie se winkel even de groeten van ons. Niets kopen daar, véél te duur.

  • 26 Januari 2019 - 06:45

    Hans:

    Weer een leuk verslag, Tonke. Wat doe je toch een hoop op zo’n doe-vakantie! En je hebt een hoop beesten gezien, je mag beslist niet mopperen. En dat je met het luipaard in de goede jeep zat ....., mazzel. Het is wel genieten he, zo’n safari door het mooie Afrikaanse landschap, zeker bij zonsondergang. Hier is het grauw en de sneeuw en kou is voor even weg, maar schijnt weer terug te komen. Doorsta de warmte dus nog maar even lekker! Je moeder had nog meer geschreven, maar drukte per ongeluk op enter en toen was het gedaan. Maar zij en ik ook natuurlijk, hopen dat je in Kaapstad ook weer gaat genieten. Je komt daar weer een stuk historie tegen van de tijd van de VOC. En Robbeneiland, dat moet natuurlijk door gaan en hoe kan dat nou tegenvallen? Verplaats je maar dertig, veertig jaar terug in de tijd!
    Geniet van het laatste stuk van je reis, volgende week is het al weer voorbij. Hopen je dan weer snel te zien en te spreken.

  • 27 Januari 2019 - 05:51

    Jelle:

    Haha, wat zijn die ouders van ons trouw! Heb je verslag gelezen onder het genot van een lekker bakkie. Veel plezier daar nog, ik hoop dat de avonturen blijven komen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Hoedspruit

Zuid-Afrika 2019

Rondreis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 13-17

25 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 10-12

22 Januari 2019

Zuid-Afrika Dag 7-9

19 Januari 2019

Dag 3-6

16 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 1-3
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 11449

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: