Zuid-Afrika dag 13-17 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika dag 13-17 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika dag 13-17

Blijf op de hoogte en volg Tonke

30 Januari 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 13: Hoedspruit - Kaapstad (zaterdag 26 januari 2019)
Vanmorgen na het ontbijt vertrokken voor een lange reisdag. Gelukkig iets beter geslapen vannacht maar het blijft benauwd zo'n hut, al zagen deze er wel erg gezellig en fleurig uit. De rit was niet zo mooi als eergisteren vanwege laaghangende bewolking. Een beetje zitten doezelen, totdat we een eerste fotostop maakten bij een oude, dikke boom. Hier ook een groepsfoto gemaakt. De volgende fotostop was bij een waterval en hier was een een beetje opgeklaard zodat het mooie rode gesteente ook beter zichtbaar werd op de foto. De lunch was bij een pannenkoekenhuis, en deze zagen er erg lekker uit, maar ik was inmiddels zo verkouden met een kop vol watten dat ik er niet aan moest denken! Gelukkig serveerden ze er ook een erg lekkere pompoensoep, en hier knapte ik zowaar wat van op! Na de lunch verder naar de luchthaven van Johannesburg waar we een vlucht hadden naar Kaapstad. Flink onweer in Johannesburg dus onze reisleider keek al niet blij. Nou we hebben het geweten ook, want tijdens het opstijgen kregen we een ware achtbaan. Flinke turbulentie waarbij het vliegtuig flink aan het stuiteren was. Doodsbange mensen in het vliegtuig die steeds moesten gillen. Ik maak me er niet zo druk om maar moet wel enorm lachen om dat gegil, misschien zijn dat mijn zenuwen wel! Gelukkig verder een rustige vlucht gehad, en rond 21 uur kwamen we aan in Kaapstad, waar de koffers gelukkig ook snel kwamen en we rond kwart over tien in ons hotel waren. Lange dag gemaakt, dus ik was wel toe aan mijn bed ook! Ruzie met de airco dus het was nog steeds een beetje warm, maar gelukkig niet te erg om te gaan slapen.

Dag 14: Kaap de Goede Hoop (zondag 27 januari 2019)
Vanmorgen een lekker ontbijt in het hotel gehad met veel vers fruit zoals aardbeien, kiwi en blauwe bessen. Best even smullen! Daarna onze bus in voor een tour richting Kaap de Goede Hoop. Eerst gestopt bij Camps Bay voor het uitzicht, en hier wonen duidelijk de rijke mensen! Veel hardlopers en fietsers ook op de route. Na de fotostop door naar Houtbaai, waar een deel van de groep met de boot naar de zeeleeuwen ging. Ik had hier niet voor gekozen, dus ik ben lekker een beetje de markt af gaan struinen, en lekker aan het water in het zonnetje gezeten. Daarna via het mooie Chapman's Peak Drive door richting de Kaap. Eerst de wandeling richting de vuurtoren gemaakt, dat was nog even flink klimmen. Hier ook hele brutale bavianen, dus geen eten mee. Er stond een flinke wind, maar dat was ergens ook wel weer lekker. Wel betekende de wind dat we vandaag niet met de kabelbaan de Tafelberg op konden. Hopelijk lukt dat morgen wel. Na de wandeling en de lunch zijn we naar het bekende bord van Kaap de Goede Hoop gereden. Erg gelachen, want er kwam een grote bus vol Chinezen aan en die wringen zich overal tussen en voor. Gelukkig toch gelukt een groepsfoto te nemen, en ook nog wat van mezelf. Daarna was het tijd voor de pinguïns. Wat blijven dat toch grappige beestjes! Veel te veel foto's genomen, maar het leukste was wel om te zien hoe twee pinguïns elkaar aan het versieren waren via een paringsdans, en een pinguïn die haar nest verdedigde. Ze kwam zelfs zo ver overeind dat het ei onder haar goed te zien was! Is een mooie foto geworden. Omdat we vanwege de wind toch de Tafelberg niet op konden hebben we een korte stadstour gedaan. Wel alvast wat mooie foto's van de Tafelberg genomen, want naast de wind was het schitterend blauw en zonnig. Wel rolden de wolken mooi over de Tafelberg heen. Mooi waren ook de gekleurde huisjes in Bo Kaap. Op de terugweg naar het hotel zagen we een enorme brand en ons hotel ligt midden in de rook, dus overal asdeeltjes en ik was al aan het hoesten door de verkoudheid, dit maakt het niet beter. De straten staan dus ook vol dikke rook. Het zag er niet naar uit dat ze het vuur, wat flink op de flanken van een berg aan het branden was, snel geblust kan worden dus vermoedelijk zitten we nog wel even in de rook of de wind moet draaien. Ik zat een beetje te kiepen over eten, omdat de meesten of meteen gingen eten omdat ze morgenochtend vroeg op moeten om te gaan 'zwemmen' met de haaien (terwijl ik nog geen honger had), of pas rond half acht wilden vertrekken wat ik wel weer laat vond. Uiteindelijk heb ik beneden bij de supermarkt een maaltijdsalade en yoghurt gekocht en heb ik het maar even zo gelaten. Morgen ga ik wel weer met de groep mee naar de Waterfront. Ben op een gegeven moment nog even naar het terras gelopen om te kijken of de brand te zien was en dat was zeker het geval! De flank van de berg staat flink in de fik! Wel een mooi gezicht natuurlijk, maar omdat de wind onze kant op stond snel weer gevlucht met tranende ogen en flink hoesten! Maar volgens het hotel management hoeven we ons geen zorgen te maken en zitten we veilig. Op mijn kamer nog even mijn spulletjes voor morgen klaar gemaakt en vervolgens lekker liggen lezen en slapen.

Dag 15: Kaapstad (maandag 28 januari 2019)
Vanmorgen om kwart over acht een taxi genomen richting de haven voor de boot naar Robben Eiland, welbekend als de gevangenis van Nelson Mandela en vele anderen. Vandaag een stuk minder wind gelukkig, dus een relatief rustige overtocht en natuurlijk prachtig uitzicht vanaf de boot over Kaapstad en de Tafelberg. Eenmaal gearriveerd begonnen we met een bustour over het eiland, langs de vertrekken van de bewaking kerkjes (waar op Valentijnsdag je nog kan trouwen), de hondenkennels, etc. Die hondenkennels waren net het laatste zetje waardoor de gevangenen niet durfden te ontsnappen, de afstand tot de kust en de angst voor witte haaien deden de rest. Bijzonder is wel dat geen enkele politieke gevangene zelfmoord heeft gepleegd. Wanneer ze het eiland eenmaal bereikt hadden waren de ergste verhoren en martelingen immers al achter de rug. Via wat niet gebruikte stellingen uit de Tweede Wereldoorlog naar de kalkmijn waar onder andere Mandela gewerkt heeft. Vanwege het stof en infecties die de gevangenen hier opliepen waren ze de rest van hun leven bijvoorbeeld sensitief voor licht. Dit was waarom Mandela later vaak aan fotografen vroeg niet te veel te flitsen met hun camera's omdat dit pijn deed aan zijn ogen. Na de kalkmijn kwamen we bij de maximum security gevangenis aan. Hier gekregen we een tour van een oud-gevangene die vertelde over het leven in gevangenschap op het eiland. Hij had er zelf 'maar' zeven jaar gevangen gezeten. Ik vroeg mij af waarom hij nu als gids was terug gekeerd maar dit was puur om economische redenen, elders kon hij geen werk vinden. Tot slot nog langs de cel van Mandela gelopen. Omdat ik achteraan de groep zat, had ik niet gehoord welke cel het nou precies was wat ik natuurlijk jammer vond, maar gelukkig was de gids zo vriendelijk nog even terug met mij te lopen om de juiste cel aan te wijzen. Bijzonder! Ik ben het ook dus niet eens met de vele meningen dat Robben Eiland weggegooid geld is, ik ben blij er te zijn geweest.weer terug met de boot naar het vaste land en daar weer een taxi gepakt naar het hotel. Hier even snel op de WiFi gecheckt of de Tafelberg nog steeds open was en vast tickets gekocht. Omdat ik ook wel even nog door de stad wilde wandelen samen mijn mijn Belgische reisgenoot een taxi gepakt naar Greenmarket Square en van daar uit door de Compagnie tuinen gewandeld. Weer een erg hete dag vandaag, dus flink smeren met zonnebrand. Na de tuinen en de boog van Desmond Tutu nog de kathedraal bezocht, waar een briefje hing dat iedereen welkom is ongeacht religie, seksuele voorkeur, geslacht, jong, oud, gelovig of niet gelovig, etc. Hou ik wel van! An dit bezoek weer en taxi gepakt, nu naar de kabelbaan van de Tafelberg. Hier stond geen rij gelukkig, en we hadden al tickets, dus we konden zo de kabelbaan instappen naar boven. De tocht met de kabelbaan duurt slechts drie minuten, stuk sneller dan de wandeling die zo'n drie uur duurt en die ik ook wel had willen maken, maar niet in de brandende zon op het heetst van de dag. Ergens verwacht dat het boven wel een stuk koeler zou zijn, maar zoals gezegd een flink hete dag en weinig wind, dus nog steeds een felle zon. Ik heb mijn petje maar op gezet. Boven lekker een stukje gewandeld en natuurlijk veel foto's maken! Ook weer een prachtig uitzicht. En het leek er op dat de branden inmiddels onder controle waren, al waren de blushelicopters nog druk bezig. Na ongeveer anderhalf uur wandelen snakte ik naar een koel drankje ondanks een enorme fles drinken die ik mee had, dus snel een pink lemonade gekocht en genuttigd. Bij de WiFi lounge heel even via FaceTime contact gehad met het thuisfront, na bovenop de Space Neeldle in Seatle kan ik nu ook zeggen dat ik bovenop de Tafelberg hier gebruik van heb gemaakt! Besloten de zonsondergang niet af te wachten en de kabelbaan weer naar beneden genomen en met een taxi weer terug naar het hotel. Omdat ik mijn koffer ook nog moest inpakken voor de vlucht morgen weer een salade gehaald en een enorme bak met verse ananas en mango. Bij de hotelbar een wijntje gehaald en op oma geproost, vandaag was haar eerste sterfdag. Heerlijk genoten van de wijn, salade en fruit, temperatuur, zonsondergang en we werden vanaf het terras ook nog getrakteerd om walvissen, zo was het een topavond! Uiteindelijk rond negen uur pas naar mijn kamer gegaan om te douchen en in te pakken, gelukkig was dat snel gedaan en ben ik om tien uur heerlijk gaan slapen!

Dag 16/17: Kaapstad-Stellenbosch-Amsteram (dinsdag 29 en woensdag 30 januari 2019)
Vanmorgen de koffer helemaal ingepakt zonder de warme kleding voor Nederland. Na het ontbijt mijn koffer bij de receptie ingeleverd, en de bus ingestapt voor een dagtocht door de wijnlanden. De eerste stop was Stellenbosch, een heerlijk universiteitsstadje. Het was iets koeler vandaag gelukkig. De eerste stop bij bij Ome Samie se winkel, een rommelwinkeltje maar leuk om even doorheen te lopen. Ook overal Hollands-Kaapse huisjes. Na de stadstour langs onder andere het kruithuis gestopt voor koffie en hadden we even vrije tijd om door de stad te lopen. Ik ben even over de campus gaan lopen waar een fijn sfeertje was. Deed mij een beetje denken aan mijn tijd in Indiana. Daarna doorgereden naar Franshoeck waar we zijn wezen lunchen. Daarna hebben we een wijnproeverij gedaan, was ook wel leuk een keer mee te maken. De wijnen waren lekker, maar niks gekocht. Na een korte stop bij het Afrikaans Taalmonument reden we weer terug naar Kaapstad, waar we in de file terecht kwamen. Terug bij het hotel haastig omkleden, voordat we een afscheidsdiner hadden aan de Waterfront. Hier heb ik heerlijk springbok gegeten met uitzicht op de Tafelberg. Vervolgens was het tijd om afscheid te nemen van onze reisleider die het goed heeft gedaan. Op de luchthaven verliep alles voorspoedig, en toen kon het lange wachten beginnen. Ik was best moe dus ik hoopte een beetje te kunnen slapen, maar helaas zat er een peuter in de buurt wat ruim twee uur op vol volume heeft zitten schreeuwen (ook best knap) en een hele dikke meneer naast me, waardoor mijn bewegingsruimte erg werd beperkt. Maargoed, uiteindelijk verliep de vlucht nog vrij snel. Gelukkig viel het erg mee met de verwachte sneeuw en had ik snel een trein richting Amsterdam en was ik voor half één weer thuis. Eindelijk douchen, heerlijk! Koffer uitgepakt, eerste was gedraaid, en dan nog even Mika halen.

Ik heb een mooie rondreis gemaakt, natuurlijk geluk gehad met de Big Five maar ook de bezoeken aan Robben Eiland en de Tafelberg. Onze gids was leuk en de groep ging ook prima met elkaar om. Ik heb weer veel geleerd, en vooral de rassenhaat jegens blanken zal me toch ook bijblijven. Zuid-Afrika is een erg mooi land dus ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen de politieke problemen op te lossen. Ik ben niet helemaal besmet met het Afrika-virus, want ik heb niet het gevoel dat mijn volgende reis direct weer die kant op hoeft, maar wie weet wat de toekomst nog in het vat heeft!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Zuid-Afrika 2019

Rondreis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 13-17

25 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 10-12

22 Januari 2019

Zuid-Afrika Dag 7-9

19 Januari 2019

Dag 3-6

16 Januari 2019

Zuid-Afrika dag 1-3
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 11462

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: