Washington DC dag 1 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Washington DC dag 1 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Washington DC dag 1

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

12 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Na gisteravond te zijn gearriveerd in DC was het vandaag de eerste volle dag. Het was heerlijk weer, en dit is één van de dagen die ik met Suzanne kon doorbrengen. Het leek ons leuk om Washington ook per fiets te doen en zo onze voeten te sparen. Het bikeshare systeem is ideaal, dus vanuit ons fijne appartement eerst rond half 9 naar de dichtstbijzijnde bikeshare gelopen. Via de credit card simpel twee fietsen uit het rek getrokken, en voornamelijk via de stoep nog even naar het National War Memorial (Iwo Jima) gefietst. Supermakkelijk die fiets en aangezien het voornamelijk heuvelafwaarts ging een makkelijk ritje. Daar onze fietsen weer in de bikeshare geparkeerd en dat voor maar 2 dollar per fiets. Heerlijk! Iwo Jima was erg indrukwekkend. Groter dan ik had verwacht, en we waren net op tijd zodat we de plaats nog even voor onszelf hadden voordat er zo ongeveer een halve school uit een flink aantal bussen werd geladen. Heel mooi monument, echt van genoten. Vervolgens zijn we via het Dutch carillon naar Arlington gelopen. Daar was een begrafenis gaande met Air Force in vol ornaat, dus na even respectvol te hebben gewacht totdat zij voorbij waren gelopen eerst naar het graf van president Taft. Vervolgens doorgelopen naar de begraafplaats van John F. Kennedy en zijn eternal flame. Mooi om daar geweest te zijn en ik liep echt met kippenvel op mijn armen rond bij zijn graf en teksten uit zijn beroemde speeches! Bobby en Teddy liggen vlakbij dus daar ook nog even stilgestaan. Doorgelopen naar het uitzichtpunt bij Robert E. Lee. De Naald van het Washington Monument is vanuit vele plekken zichtbaar dus ook hier. Vervolgens langs de Tomb of the Unknowns. Meervoud ja, want we wisten niet dat hier meerdere onbekende soldaten liggen uit verschillende oorlogen. Hier wordt in weer en wind wacht gehouden en zelfs een orkaan kon de mannen niet weerhouden hun wacht te volbrengen, ondanks dat ze dispensatie hadden gekregen om de tombe tijdelijk te verlaten. Daarna liepen we de verkeerde kant op richting uitgang maar door een vriendelijke meneer die richting de legerbasis reed (waar we blijkbaar heen liepen) weer op het juiste pad gezet. Wel over een muurtje geklommen om uiteindelijk Arlington weer te verlaten en richting een volgende bikeshare te lopen. Deze was helaas leeg maar een andere was gelukkig niet ver weg, dus weer een fiets gepakt en richting het Pentagon en het 9/11 Memorial aldaar gefietst. Ze hebben er een mooie plek van gemaakt, heel sereen. Het Pentagon vanaf de grond is slecht te zien, dus we zijn snel weer op de fiets gestapt om helemaal confuus te raken hoe we bij ons volgende stop konden komen. Gelukkig is de politie ook wel eens je beste vriend in de VS, en nadat we eerst even schrokken omdat de politieagent met sirene naast ons stopte terwijl wij op de kaart aan het zoeken waren, bleek alleen maar dat hij ons wilde helpen en heeft hij ons de goede kant op gewezen. Zeer vriendelijke officer dus! Ondanks zijn routeaanwijzingen wel af en toe nog een detour moeten maken met de fiets, maar uiteindelijk kwamen we bij onze gewenste bestemming, Thomas Jefferson Memorial. Daar onze fietsen weer achtergelaten, en eerst aan het water zitten lunchen. Er vlogen zeer veel helicopters van en naar het Witte Huis tijdens onze lunch. Niet te zien wie er in zat natuurlijk, maar wie weet :) Daarna het Thomas Jefferson Memorial bekeken en omdat het toch al wat later was FDR Memorial voor nu overgeslagen en naar de metro gelopen om panda's te bekijken in de dierentuin. Helaas zaten ze niet meer in hun buitenverblijf, maar binnen heerlijk kunnen genieten van deze superschattige beren. Het jong Bei Bei heeft alleen maar liggen slapen maar pa en ma waren wat actiever, al bestond deze activiteit natuurlijk voornamelijk uit het eten van bamboe! Maar het was weer genieten van deze beesten! Daarna de rest van de dierentuin nog even doorlopen, maar blijkbaar sluiten alle verblijven al om 16 uur dus rond half 5 waren we ook wel klaar. Wel naast de panda's o.a. leeuwen, een tijger, woestijnvosjes, wolven, bevers en American bald eagles gezien, dus toch wat dieren mogen aanschouwen. Maar we gingen voornamelijk voor de panda's natuurlijk en daar zijn ook heel veel foto's van! Met de metro weer terug naar ons appartement in Arlington, en via de supermarkt wat boodschappen voor het avondeten en lunch morgen gedaan. Rond half 7 weer terug in ons appartement, het was dus een lange dag vandaag. We vonden dat we wel een wijntje hadden verdiend en Suzanne had gisteren al een fles wijn gekocht om te proosten op haar nieuwe baan. Helaas zat er een kurk in maar hadden we geen kurkentrekker, dus heb ik mijn best gedaan om de kurk de fles in te drukken. Dat ging best goed, totdat ik het laatste zetje gaf en we een ware fontein van rode wijn in de keuken hadden! Het zat werkelijk overal! Na flink gelachen te hebben snel de boel schoongemaakt en de rest van het avondeten opgewarmd en genuttigd. De wijn was prima, maar omdat de kurk nu in de fles zat moest deze natuurlijk geheel soldaat gemaakt worden. We zullen vast lekker slapen! Na het eten allebei een hete douche en op naar de dag van morgen! Ik ga dan de National Mall verkennen terwijl Suzanne op de trein stapt om diverse battlefields nabij DC te bekijken. Maar hopelijk morgen weer net zo'n leuke dag als vandaag!

• 13 Oktober 2016 - 04:11

Suzanne:

Oepsie, nee, was niet heel handig van mij met de wijn

• 13 Oktober 2016 - 07:15

Elma:

Mooi verslag Tonke! Geniet ze weer verder. Wij zitten inmiddels op Schiphol en na een eerste kleine bump en wat extra medicatie lijkt het nu goed te gaan. Ik stuur bericht als we veilig gearriveerd zijn!

• 13 Oktober 2016 - 07:30

Ymke:

Heerlijk dat je eindelijk al die bijzondere plekken hebt kunnen zien! Geniet ervan!

• 13 Oktober 2016 - 11:28

Jelle:

Wat een avonturen! Lachen!

• 13 Oktober 2016 - 13:31

Marlies:

Heerlijk verslag! Het begint meteen bij mij te kriebelen en ben nog maar net terug. Geniet van de rest van je vakantie.