Washington DC dag 3 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Washington DC dag 3 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Washington DC dag 3

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

14 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vandaag waren Suzanne en ik weer samen op pad. Na het ontbijt weer op de metro gestapt richting Capitol en het nabij gelegen Library of Congress. Hier wilden we de tour van half 11 doen, maar terwijl we aan het wachten waren op het begin van deze tour klonk het brandalarm en moesten we het gebouw dus verlaten! Het ging om een oefening, maar na even gewacht te hebben bleek dat het wel weer even zou duren voordat we weer naar binnen konden en besloten we dan maar eerst richting het naastgelegen Supreme Court te gaan. Hier waren we nog net op tijd voor de tekst en uitleg in de Court Room. Geen foto's binnen, maar toch wel een machtig idee om in deze 'powerroom' geweest te zijn! Daarna nog door de tentoonstellingsruimte gelopen en de mooie spiral staircase bekeken om vervolgens buiten heerlijk in het zonnetje vast onze lunch te nuttigen. We mochten namelijk geen eten en drinken mee het Capitol inbrengen, dus het was een vroege lunch vandaag. Na weer door security te zijn gegaan onze tickets voor de geboekte tour opgehaald en hop de filmzaal in voor een korte introductie over het gebouw en de wetten die daar geschreven worden. Daarna in groepen opgesplitst en een rondleiding gekregen. Begonnen in de crypte waar eigenlijk een plek is ingeruimd voor George Washington, maar die wilde daar niet begraven worden dus die ruimte is leeg. Maar wel een ruimte met standbeelden van de 13 ondertekenaars van de Declaration of Independence namens de eerste 13 staten. Daarna door naar de indrukwekkende Rotunda. Heel mooi om daar geweest te zijn. Ook hier weer genoeg standbeelden en schilderijen, maar vooral de koepel van het Capitol is natuurlijk indrukwekkend. Daarna door naar de laatste ruimte, het voormalige 'House' waar bijvoorbeeld Abraham Limcoln zijn bureau had voordat hij president werd. Nu ook weer gevuld met standbeelden. Elke staat mag een standbeeld aanleveren van een persoon uit die staat naar keuze. Zo kom je bijvoorbeeld Thomas Edison tegen, maar ook verschillende presidenten. De enige uitzondering is een standbeeld van Rosa Parks wat gemaakt is in opdracht van Congress. Rosa Parks is tot nu toe ook de enige niet-hoogwaardigheidsbekleder die na haar overlijden in de Rotunda heeft gelegen zodat mensen afscheid van haar konden nemen. Nadat de tour was afgelopen nog even snel kaartjes gehaald om de House of Representatives te bekijken. Op tv lijkt die toch altijd groter! Voor de Senaat hadden we geen tijd meer, omdat we nu toch wel die tour bij Library of Congress wilden doen! Deze is via een tunnel verbonden met het Capitol dus zo konden we nog een keer security vermijden. Gelukkig was er nog plek voor deze tour en hebben we een leuke rondleiding gehad door dit prachtige gebouw. De main hall en Reading Room zijn erg mooi om te aanschouwen, en de bibliotheek met boeken van Thomas Jefferson was ook speciaal. Vervolgens nog de eerste wereldkaart waar de VS op staat bekeken, een Gutenberg Bible, en een oude kaart van Amerika. Na de tour ben ik nog even snel terug gelopen naar een eerste zaal, omdat ze hier veel eerste drukken van bekende boeken zoals Moby Dick, Grapes of Wrath, To Kill a Mockingbird, etc hebben liggen en dat wilde ik als boekenwurm wel even goed bekijken natuurlijk. Ook hier een kleine tentoonstelling over de Civil Rights Movement waar ik doorheen ben gelopen, en vervolgens Suzanne weer opgepikt bij de gift shop. Na wat souvenirs en een flesje water (we stonden nu al een paar uur droog) weer naar buiten de zon in! Besloten door te lopen naar Union Station voor een snack (white chocolate mocha cupcake, mmmm) en even te gluren waar ik morgen op de bus moet stappen. Vervolgens waren we in de buurt van Union Station bij een vriendin van Suzanne uitgenodigd om te komen eten, dus daar een lekkere lasagne en salade genuttigd voordat we per auto weer werden terug gebracht naar ons appartement. Dat ging een stuk sneller dan de metro dus was erg aardig! Daarna snel klaarmaken en vroeg naar bed, want morgenochtend gaat de wekker om 6 uur voor mijn dagtoer naar Gettysburg!

• 15 Oktober 2016 - 08:08

Jelle:

Jaja, vol programma zeg! Maar wat zul je weer leuk vinden om al die historie te aanschouwen! En supertof natuurlijk om al die gebouwen die je zo goed kent vanuit series en films nu in het echt te zien.