Amman-Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Amman-Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Amman-Petra

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

09 Oktober 2015 | Jordanië, Petra

Vanmorgen een wake-up call om half 7 vanwege een vol programma vandaag! Helaas weer geen prettige nacht gehad door een mug die mij flink heeft gestoken, waaronder op mijn oog. Gelukkig geen dicht oog vanmorgen, wel een dik oog. Na het ontbijt verlieten we ons hotel om ook Amman snel achter ons te laten. Wat betreft zwerfafval moeten de Jordaniërs duidelijk nog opgevoed worden, want langs de snelweg lijkt het soms net een vuilnisbelt. Onze eerste stop vandaag was op Mount Nebo, vanwaar Mozes het beloofde land voor het eerst zag en/of is gestorven en begraven. Al hebben ze het graf nooit gevonden. Vanuit hier dus een prachtig zicht op Israël en de Dode Zee. De kerk op deze berg wordt al een paar jaar gerestaureerd, maar kopieën van de mozaïeken uit de kerk zijn in een tent op het terrein te bekijken. Hierna door naar het plaatsje Madaba, waar in de kerk mooie vloermozaïeken terug te vinden zijn van Palestina uit ongeveer 600AD. In Madaba ook nog even koffie gedronken en wat souvenirs gescoord, en ons vol laten stoppen in een winkel met allerlei lokale lekkernijen. Niet vreemd dat we als laatste terug waren in de bus ;) Snel door via de King's Highway naar het volgende hoogtepunt van vandaag, de Jordaanse variant van de Grand Canyon, Wadi Mujib. Jeetje wat is deze kloof ook weer mooi! Ik snap dat ze deze vergelijken met de Amerikaanse tegenhanger ook al is deze iets minder diep (1000m) en minder breed (400m). Ook hebben ze hier gewoon een weg in naar beneden aangelegd. Na een poosje van het uitzicht genoten te hebben daalden we dus af naar beneden over een uiterst bochtige weg waarbij ik blij was voorin de bus te zitten, want aan de andere kant moesten we ook weer naar boven! Hier hebben we de King's Highway even verlaten om een stukje Desert Highway te pakken, die dwars door de woestijn gaat maar ook minder spectaculair is. Wel konden we hier nog even bij een slijterij stoppen voor wat inkopen, want de komende dagen zitten we midden in nomadenland waar slecht aan alcohol is te komen. Ik heb dus maar een paar biertjes ingekocht voor de woestijnovernachting en samen met een reisgenootschap een flesje witte wijn gedeeld voor bij het diner 's avonds. Terug naar de King's Highway voor nog meer prachtige landschappen en een stop bij een verlaten nomadendorp, en soort ghosttown dus in de buurt van Shawbak (of Shobak) waar ook de overblijfselen van een kruisvaarderskasteel te vinden zijn. Na opnieuw een groepsfoto was het tijd voor de laatste stop van vandaag, Siq al Barid oftewel Little Petra. Hier vast een voorproefje voor wat we morgen gaan zien met uitgehakte gebouwen, en dat smaakt zeker naar meer! Ook door de laaghangende zon een mooi kleurschouwspel op de rotsen, altijd genieten natuurlijk. Het landschap vandaag was werkelijk prachtig!
Het hotel in Petra is een stuk eenvoudiger en ook geen gratis internet, maar ik ben toch maar overstag gegaan zodat ik mijn ervaringen kan blijven delen. In de Wadi Rum zal zeker geen WiFi zijn! Het diner was weinig bijzonder maar wel gezellig, en de lokale wijn smaakte zeker goed! Na het eten nog even met de groep in de lobby gekletst en daarna gaan slapen. Morgen weer een vroege start om Petra te ontdekken!

• 09 Oktober 2015 - 21:57

Hans Van Den Berg:

Hoi dochter,
    Wat is het toch heerlijk om zo aan het eind van de dag al meteen mee te kunnen genieten!
    En ik geloof niet dat je deze reis betreurt! Fijn dat je zo enthousiast bent. En ik ben zeker òòk benieuwd naar de dag van morgen.
    We zijn net thuis van het oppassen. Ymke en Hugo waren uit eten met aikido en toevallig was vanavond Kinderen voor Kinderen op de tv. Daar samen naar gekeken. Hieke liggend tegen mij aan en Stella volop dansend. Wat een verschil in energie, dat krijg je toch ook maar mee in je genen, of niet.
    Geniet morgen weer. Ik hoop dat je vannacht iets beter slaapt: geen mug en geen iman!
    Groet,
    Pa

• 10 Oktober 2015 - 00:03

Jelle:

Leuk verhaal weer, Tonk! Was die Wadi Mujib ook zo mooi gekleurd?

• 10 Oktober 2015 - 09:15

Ymke:

Klinkt als een heerlijke en gezellige reis zus! Je katjes gaan prima hoor!

X