Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Petra - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Petra

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

10 Oktober 2015 | Jordanië, Petra

Ik gok dat ik de laatste nacht in Jordanië pas een keer goed slaap maar vannacht in ieder geval geen last van muggen of ochtendgebeden! Dit hotel is een stuk minder luxe en het was ook best warm op de kamer, maar een bed en een douche is alles wat je nodig hebt nietwaar? Vanmorgen om 7 uur aan het ontbijt om een uurtje later naar de ingang van het complex te lopen, ongeveer 200 meter van het hotel vandaan. Je kan je te paard naar de ingang van de kloof vervoeren of met paard en wagen naar de Schatkamer, maar ik heb gewoon de benenwagen genomen. Allereerst door de kloof heen, wat vroeger de hoofdweg was naar Petra. Er zijn meer toegangswegen maar dit is natuurlijk de bekendste. De kloof was al prachtig in de ochtendzon, en aan het einde van de kloof vang je de eerste blikken op van de Schatkamer. Omdat we vroeg waren was het nog vrij rustig bij de Schatkamer en deze is werkelijk een plaatje zoals je kent van de bekende foto's! Ik had niet verwacht foto's van de Schatkamer te kunnen nemen zonder massa's mensen, maar ook hier lijdt het toerisme onder de onrust in de regio dus dat ging vrij gemakkelijk! Na een hoop foto's en de indrukken op je in laten werken door naar de rest van Petra. De Schatkamer is natuurlijk het bekendste beeld van Petra, maar het terrein is veel groter met heel veel ander moois! Om ons heen lagen overal uitgehakte woningen en graven. Na een koffiestop zijn we bovenover richting de kloof gelopen waar je naar boven kunt klimmen voor het klooster. Deze klim met vele traptreden krijgt een extra gevaarlijke dimensie door de ezeltjes die met toeristen op hun rug naar boven en naar beneden stormen. Van mij had het niet niet gehoeven maar het levert geld op voor de lokale bevolking en de toeristen die te lui zijn om te wandelen maken er gretig gebruik van. Overigens zijn de dieren er wel gezond uit, het is niet zoals in Egypte waar de dieren vaak vel over been zijn en/of onder de wonden zitten. Na een flinke klim kwamen we aan bij het klooster en toen was ik wel blij dat ik deze wandeling ben aangegaan want dit klooster is ook zeker weer een plaatje! Vanuit het klooster waar ook weinig volk was zijn we nog doorgeklommen naar 1 van de 2 uitzichtpunten met mooi uitzicht op het klooster en de omgeving. De omgeving spreekt mij sws erg aan, doet denken aan het Westen van de VS. Na een tijdje van het uitzicht genoten te hebben terug naar beneden, dit ging een stuk sneller dan naar boven! Eenmaal beneden kregen we onze lunch, en na deze gegeten te hebben zijn we ook weer via de alternatieve route naar de koningsgraven gelopen. Nog meer klimwerk! Daarna dezelfde route terug naar de Schatkamer, waar nu de zon niet meer op scheen en dus ander licht. Natuurlijk weer foto's! Terug de kloof door en naar het hotel. Uiteindelijk een wandeling gemaakt van ruim 17 kilometer! Maar zeer, zeer de moeite waard!
Eenmaal terug in het hotel, wat rond 16 uur was, eerst onder de douche gesprongen want ik zat onder het stof en zweet, en vervolgens een tijdje op bed liggen rusten. De voetjes voel ik wel na die wandeling! Ook de koffer vast weer een beetje op orde gemaakt en omgekleed voor het diner. Het diner was dit keer niet in het hotel maar in een lokaal restaurant een stuk het dorp in. Dus allemaal weer een busje in en gaan! Mooi uitzicht over het dorp Petra met allemaal lichtjes. Het eten was goed en de biertjes die ik gisteren al had gekocht smaakten ook prima na deze dag! Na het eten gingen de discolampen aan en mochten we de dansvloer op. Omdat iedereen moe was van vandaag kwam het feest niet echt los. Uiteindelijk rond kwart over tien de bus weer in en terug naar het hotel. Even nog was spullen bij elkaar geraapt voor morgen, want de koffers gaan niet mee de woestijn in dus moeten we het noodzakelijke meenemen in losse tasjes. Moe maar voldaan na deze dag het bed in!

• 10 Oktober 2015 - 22:36

Elma:

Dat was weer een levendig verslag Tonke, we zullen je morgen missen, maar we wensen je wel heeeeeel veel plezier in de woestijn! Voor de tweede keer in de woestijn overnachten zeker.

Kus!

• 10 Oktober 2015 - 22:53

Hans:

Hoi dochter,
    Weer een mooi verslag, bedankt. 17 km is niet niks! Dat wordt vast lekker slapen vannacht...
    Zeker met "al dat bier" in je bast!!
    Ben blij dat in ieder geval één lid van het gezin dit wereldwonder heeft mogen zien. Gelukkig ben je ook naar boven gelopen. Ik dacht daar pas vanmorgen aan, maar toen kon ik je natuurlijk niet meer inseinen. Had eens ergens gelezen dat je ook naar boven kon lopen om van bovenaf op Petra en de omgeving neer te kijken. Een hele klim, maar dat dit zeer de moeite waard was.
    Morgen lekker de woestijn in. Geniet van al het rode geweld overdag en het zwart met gouden spikkels van de nacht. Er is geen maan, dus je zult zeker de Melkweg scoren.
    Leg je camera maar in het zand, neem een hoge iso waarde, en zet de lens op handmatig scherpstellen en dan op oneindig.
    Stel de belichting in op 20 sec en zet je lens op 50 tot 100 mm zoombereik. Gebruik de timerfunctie, druk af en ......bekijk het resultaat.
    Veel plezier,

Groet,pa

• 11 Oktober 2015 - 14:18

Ymke:

Zal zo naar je zwaaien! Ik vlieg over 15 min richting Koeweit. Lekker heet daar, 39-40 graden. Hoop dat het bij jou net wat minder heet is. Geniet nog paar daagjes zus!