Costa Rica 3 - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Costa Rica 3 - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Costa Rica 3

Blijf op de hoogte en volg Tonke

19 Januari 2020 | Costa Rica, Liberia

Dag 7: naar La Fortuna/Arenal (donderdag 16 januari 2020)
Na het ontbijt eerst weer een uur met de boot terug naar onze bus gevaren. Het was zowaar strakblauw en zonnig! We begonnen de boottocht gelijk goed met slingerapen. Verder nog wat vogeltjes gespot natuurlijk. Eenmaal alles in de bus geladen was het een flinke rit richting onze lunchbreak, bijna 3 uur in de bus. Beetje stijf en gaar werd ik er wel van. Gelukkig hoefden we na de lunch nog maar een uurtje en mochten we daarna een pittige wandeling maken op de flanken van de vulkaan Arenal. Bij mij ging deze nog wat sneller door het regenwoud gezien de vele muggen, dus daar wilde ik zo snel mogelijk uit. Wel een mooie toekan nog gezien en op de foto! Daarna nog een pittige klimmetje naar de lavavelden uit 1968, maar deze zijn in dit klimaat natuurlijk al weer vrij groen. Na de wandeling was het nog een kort stukje naar het hotel. Door de combinatie van DEET, zweet en zonnebrand eerst even in het zwembad geplonsd. Deze was koud! Gelukkig was de douche wel warm. Na de douche voelde ik mijn buik al borrelen, meestal geen goed teken. Voor het avondeten wat rijst met groente besteld maar dit was ook geen goede keuze want hier zat koriander in. Het hele zooitje kwam er dus een uur later ook weer uit. Bah! Grootste deel van de avond afwisselend overgeven en diarree, was weer een heftige deze keer.

Dag 8: Arenal (vrijdag 17 januari 2020)
Vannacht maar besloten om de tocht naar Cana Negro aan me voorbij te laten gaan. Zonde van het geld en jammer, maar ik durfde niet twee uur in de bus te gaan zitten, vervolgens een paar uur op een boot zonder toilet, en weer terug met de bus. Ik ben dus maar wezen uitzieken. Rond 1 uur ‘s nachts stopte het overgeven gelukkig, maar alsnog een gebroken nacht natuurlijk. De ochtend dus maar in bed doorgebracht, gelukkig ging het op een gegeven moment wel wat beter en hoefde ik niet steeds het bed uit. Wat droog brood met een bouillonnetje gegeten en dat bleef gelukkig zitten. Wel koppijn van het vochtverlies, dus proberen veel water te drinken. ‘s Avonds nog een soepje gegeten in het restaurant van het hotel, en dan maar hopen dat morgen ik weer een beetje ben opgeknapt. Geen spannende verhalen vandaag dus!

Dag 9: naar Rincón de la Vieja (zaterdag 18 januari 2020)
Vanmorgen gelukkig weer genoeg opgeknapt zodat de busrit niet vervelend zou worden. Het ook weer aangedurfd wat te ontbijten en zelf een kopje koffie te drinken. Het begin van onze busrit ging langs het kunstmatige meer van Arenal, wat ze gebruiken om 40% van lands energie op te wekken. Wel een lekker slingerende weg dus was blij voorin te zitten. Ook plensde het van de regen. Bij de koffiestop de koffie en alle lekkere taartjes nog maar overgeslagen. Gelukkig zat er ook een leuk souvenirswinkeltje, dus heb ik Costa Ricaanse oorbellen aan mijn wereldcollectie toegevoegd. Plus een leuk etuitje met een toekan, kan ik thuis goed gebruiken voor mijn andere koptelefoon. Ook trok de lucht een beetje open, dus hadden we nog even mooi uitzicht over het meer. Daarna verder met de bus en nog even een stop onderweg gemaakt tussen de windmolens om de harde wind te voelen. Lekker windje! Hierna draaide wel al snel de voornaamste snelweg van het land weer op, en behoudens een stop voor een brulaap en een havik, en een stop bij de supermarkt doorgereden naar het hotel. Hier waren we vroeg, dus we moesten nog even een uurtje bij het zwembad wachten totdat de kamers klaar waren. Daarna snel even een wasje gedaan, mijn nachthemd riekte toch een beetje na mijn zieke nacht en het is in dit deel van Costa Rica veel droger, plus er staat een stevige wind dus ik hoopte dat dat voldoende was om mijn hemd snel te laten drogen. Ook maar even twee t-shirtjes door het water geslagen, zodat die wat frisser zijn om nog een keer te dragen. Daarna even een wandelingetje over de lodge gemaakt naar de rivier en over de hangbrug. Blijft toch was ongemakkelijk, zo’n instabiel ding onder je voeten. Daarna maar even gaan zwemmen en in de zon zitten drogen, maar was niet volledig ingesmeerd dus vlug toch weer uit de zon en mijn haar gaan wassen. Gelukkig was mijn kleding inderdaad ondertussen zo goed als droog dus was prettig. Daarna op de veranda nog een tijdje zitten lezen totdat het tijd was voor het diner. En toch nog een manier gevonden om mijn klamboe op te hangen, yay! Een behoorlijke maaltijd naar binnen weten te werken, geloof dat het wel goed komt met mijn buik. Was alleen erg warm en druk in het restaurant, dus er voor gekozen om in mijn kamer de laatste spulletjes vast weer in te pakken en lekker in bed nog wat te internetten en lezen alvorens te gaan slapen.

Dag 10: naar Monteverde (zondag 19 januari 2020)
Vanmorgen met een kopje koffie op de kamer ontbeten en rond kwart over zeven vertrokken naar het gebied rond de vulkaan Rincón de la Vieja. Hier gingen we een wandeling maken. De vulkaan zelf is niet te beklimmen vanwege de uitstoot van giftige gassen, maar op de flanken ligt wel een gebied met borrelde modderpoelen e.d. waar je dus kan wandelen. Lekker door de zwavelgeur dus! Omdat we hier dus aan de droge kant van Costa Rica zitten scheen het zonnetje vrolijk al waren mijn grote vrienden de sandflies hier ook aanwezig. Gek genoeg niet eens zo heel veel last van gehad zelf terwijl groepsgenoten minder geluk hadden. Je zou toch denken dat ik met mijn gevoeligheid voor muggen ook de klos zou zijn. Misschien heeft het zorgvuldige insmeren met eerst zonnebrand en een uur later pas deet dan toch geholpen. Goed, borrelende modder en zwaveldampen dus. Ook een tandwouw gespot (is een kleine havikachtige), een mooie papegaai, leguaan en brr, slang. Onderweg ook nog langs een mooie waterval gelopen, en toen moest ik toch opeens weer naar de wc! De laatste kilometer heb ik dus in flinke pas doorgelopen. Gelukkig bleef het bij deze pitstop. Na de wandeling was het tijd voor de busrit naar Monteverde. Eerst ruim tweeënhalf uur in de bus gezeten, waardoor de lunchstop ook erg laat was. Een sandwich met kalkoen besteld, en natuurlijk was die weer enorm. De limonade met cranberry was ook erg lekker. Uiteindelijk reden we rond 15 uur pas weer verder. Het was toen nog iets meer dan een uur rijden, maar wel flink omhoog! We moesten namelijk nog ongeveer een kilometer stijgen. Wel met prachtige uitzichten tot gevolg! Vanwege de hoogte en een ander klimaat hier was het wel ook gelijk een stuk koeler. Eenmaal bij het hotel eerst even naar de supermarkt gelopen. We zitten hier drie nachten zonder ontbijt, dus eerst maar eens even brood en jam en pindakaas gehaald. Ik hoef niet zo nodig elke keer zo’n uitgebreid hotelontbijt. Bovendien kan het morgen dan gelijk meenemen voor lunch! Omdat ik nog erg vol zat van de lunch ook maar wat groente en snacks meegenomen, aangezien ik niet heel veel trek meer heb voor diner. Daarna de geplande activiteiten voor morgen betaald, en op mijn kamertje de klamboe opgehangen. Daarna onder de klamboe even op bed gelegen en wat nieuws gelezen. Ondanks mijn zorgvuldige insmeren toch een beetje rood geworden, dus eerst lekker een douche genomen en daarna met aftersun in de weer. Ook even wat foto’s ge-edit, er zijn weer veel te veel foto’s tot nu toe. Wat gegeten en gedronken, boekje lezen, lekker ontspannen voor de spannende activiteiten morgen!

  • 20 Januari 2020 - 08:14

    Ymke:

    Hoi, is het landschap bij de vulkanen en op deze koelere hoogte ook anders?
    Doe ook eens wat uitzichtsfoto’s! Veel plezier verder! X

  • 20 Januari 2020 - 09:42

    Pa:

    Gezellig weer, Tonke. Hoewel je ons natuurlijk ook goed op de hoogte houdt via berichten. Maar zo’n verslag is voor jezelf later eg leuk. Wij hadden gisteren Ton en Emke op bezoek. Eerst bij ons koffie en lunch en daarna gewandeld in het Zwanenwater en de nieuwe duinen bij de Hondsbossche zeewering laten zien. Het was mooi weer maar wel een stuk kouder dan bij jou!
    Nog even Venus gespot, heb jij al gekeken na zonsondergang? Niet te missen, de helderste “ster”in het westen. En tot slot lekker gegeten bij Ijzer. Was weer vanouds gezellig.
    Geniet weer verder van je reis en ik ben benieuwd wat voor spannends je vandaag gaat beleven.

  • 20 Januari 2020 - 10:01

    ElmA:

    Veel plezier met de Canopytour vandaag. Ik vind het toch minder eng dan die sprong van je. Hoop ook dat je buik nu goed blijft!
    Veel plezier!

  • 21 Januari 2020 - 22:25

    Jelle:

    Vond je het dit keer toch wel leuk, die vulkaan? In Yellowstone trok je die zwavelgeur slecht weet ik nog. Maar van die modderpoel en zijn toch altijd wel gaaf om te zien hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Liberia

Costa Rica 2020

Rondreis

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2020

Costa Rica 7

28 Januari 2020

Costa Rica 6

26 Januari 2020

Costa Rica 5

24 Januari 2020

Costa Rica 4

19 Januari 2020

Costa Rica 3
Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 11460

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: