IJsland deel 1 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu IJsland deel 1 - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

IJsland deel 1

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

14 Maart 2018 | IJsland, Höfn

IJsland dag 1 (zondag 11 maart 2018)
Vandaag voor een korte rondreis vertrokken naar IJsland. Gelukkig pas om 13 uur vliegen, dus vanmorgen alle tijd om rustig naar Schiphol te vertrekken. Eenmaal daar verliep alles ook voorspoedig, dus vanaf het moment dat je door security heen bent is het dan vooral wachten en geduldig zijn. De vlucht vertrok iets later maar omdat de vluchttijd iets korter was kwamen we toch mooi op tijd aan. Vanuit de lucht al gezien dat er weinig sneeuw ligt, alleen het schiereiland waar de luchthaven ligt was wel wit! Na het verzamelen van de bagage en de groep de bus in en onderweg. Dwars door de lavavelden wat ik dan wel weer bijzonder vond met de sneeuw! Na een uurtje rijden bereikten we de zuidkust en daar lag geen sneeuw meer. Onderweg gestopt bij een eenzaam kerkje en door de wind is het dan ook gelijk koud! Morgen gaat de skibroek dan ook aan! In het hotel gegeten en aangezien en vanavond weinig kans op noorderlicht is lekker een warme douche genomen en mijn bed in geklommen!

IJsland dag 2 (maandag 12 maart 2018)
Paar keer wakker vannacht maar uiteindelijk rond half 7 wakker, dus om 7 uur was ik de eerste aan het ontbijt voor mijn kopje koffie. Rustig ontbeten, want we vertrokken pas om 9 uur. Via de binnenweg met een paar fotostops en langs het grootste meer van IJsland naar Thingvellir. Hier kun je zien dat de aarde is opgebouwd uit aardplaten die los van elkaar bewegen. Hierdoor wordt de kloof elk jaar twee centimeter breder. Ik was erg blij met mijn warme skibroek, want ondanks een fijn zonnetje was het ook best koud, gevoelstemperatuur -8. We hebben hier na de foto's een lekker wandelingetje gemaakt naar een mooie waterval die half bevroren is. Maakt het extra spectaculair! Daarna door naar Geysir, die zelf amper meer spuit maar de naastgelegen Strokkur spuit om de paar minuten dus die heb ik een flink aantal keer zien spuiten! De ene keer hoger dan de andere, en hoe langer de pauze tussenin duurt, hoe mooier en blauwer de bel omhoog komt vlak voor het uiteen spatten. Blijft leuk zo'n geiser! Daarna door naar de beroemde Gullfoss waterval, en die is ook nog deels bevroren en werkelijk fraai! Er stond een stormachtige, koude wind, dus ik was dik ingepakt, maar het is een prachtig natuurfenomeen! Op de terugweg nog even langs een kleine waterval, Faxy. Vandaag veel zon gehad dus erg mazzel daarmee! Terug bij het hotel even plat op bed gelegen voor mijn rug, alvorens we bij de plaatselijke pizzeria/brouwerij een hapje zijn gaan eten. Natuurlijk wilde ik wel een lokaal biertje proberen en ik had een pittige pizza die ook goed smaakte. Na het eten in het hotel nog een kopje thee gedronken met de groep om vervolgens mijn koffer in te gaan pakken en lekker het bed in te duiken!

IJsland dag 3 (dinsdag 13 maart 2018)
Vandaag werd het programma helemaal anders vanwege storm en windstoten van 47 meter per seconde, bijna 170 km per uur! Dus zijn we eerst het binnenland ingetrokken omdat de wind daar minder krachtig was. Eerst weer een paar watervallen bezocht, voordat we via een koffiestop de hoogvlakte opreden. Hier was het een maanlandschap van lava, sneeuw en ijs. Langs de vulkaan Hekla gereden die toe is aan een uitbarsting maar daar is nog niks van te zien. Vervolgens weer terug richting de kust en via een late lunch naar de Eyjafjallajökull vulkaan, van de bekende uitbarsting in 2010 die het vliegverkeer dagenlang plat legde. Daar eerst gestopt bij de Seljalandsfoss waterval, een mooie hoge waterval. Vervolgens doorgelopen naar de naastgelegen Gljúfrabúi waterval. Die was niet goed zichtbaar totdat je via klauteren over steentjes door het water de grot door was gelopen. Ik twijfelde even, maar toch mijn rugzak met camera en telefoon voor het geval dat aan een reisgenote gegeven en de doortocht gewaagd. Mijn schoenen waren niet compleet waterdicht maar gelukkig redelijk droge voeten gehouden met als beloning een spectaculair zicht op de waterval. Vervolgens moesten we toch de tocht door de storm wagen. Inmiddels waren er nog 'maar' windstoten van 37 meter per seconde, ongeveer 133 km/u. Onze gids en tevens chauffeur reed uiterst voorzichtig maar kon toch niet voorkomen dat een windvlaag ons een keer bijna van de weg afsleurde. Gelukkig ging het net goed. Stukje verder rijden naar de Skógafoss waterval waar we via een trap met 400 treden ook een uitzicht van bovenop de waterval hadden. Misschien dat mijn telefoon deze trap met 119 verdiepingen traplopen verwarde! Omdat we door het weer flink vertraging hadden opgelopen liepen we erg uit de tijd. Gelukkig net voor zonsondergang nog naar het Reynisfjara strand met mooie basaltformaties. Hier was het flink tegen de wind inhangen, wat een kracht! Ook een flinke scrub gehad van het zwarte lavazand! We mochten vooral ook niet onder de ingangen van de grotten blijven staan in verband met het gevaar van vallende rotsen. Die hebben we ook zeker horen vallen. In het water nog twee zeehonden gespot maar de papegaaiduikers komen pas in april weer terug. Het was nog ruim een uur rijden naar ons hotel, dus eerst in Vik een hapje gegeten voordat we in het donker en sneeuw naar ons hotel reden. Daar lekker onder de douche gestapt en het bed in, het was een lange dag!

IJsland dag 4 (woensdag 14 maart 2018)
Vanmorgen om 9 uur weer vertrokken om verder naar het oosten te trekken. Begonnen bij een waterval die simpel Foss heet (foss = waterval). Na een snel Kodak-momentje door naar het volgende fotomoment, een steile klif tussen de lavavelden. Ook hier even rondgedwaald voordat we verder gingen en de regen helaas begon. Die is niet meer gestopt vandaag! Eerst een paar gletsjers van dichtbij bekeken, mooi blauw ijs! Daarna door naar het eerste ijsmeer met ijsbergen, maar hier regende het zo hard dat mijn kleding het niet hield en ik dus snel de bus weer ben ingevlucht voordat ik helemaal doorweekt raakte. Gelukkig was de regen bij het volgende ijsmeer, Jökulsárlón, iets minder hard zodat we de ijsbergen op meer gemak konden aanschouwen. Stukje langs de rand van het meer gedwaald voordat we een eindje verderop de ijsbergen vanaf de andere kant gingen bekijken. Hier ook twee zeehonden in het water zien spelen. Vervolgens de weg oversteken naar het strand om te kijken of er op het zwarte zand ook ijsbergen zouden liggen. Dit waren er niet veel, maar onze gids heeft wel een stukje gletsjerijs aan stukken gehakt om in een glas whiskey te doen! Erg vers ijs dus! En nog steeds regen natuurlijk. Na twee dubbele whiskey en de lunch al uren geleden viel deze wel even, maar gelukkig was het nog maar een half uur rijden naar ons hotel waar ik voor het diner even op bed heb gelegen en mijn haar heb gewassen. Daarna was het tijd voor diner, waarna we nog een meeting hadden met onze gids Trausti om de optioneel activiteiten te bespreken. Ik heb er voor gekozen om zaterdagochtend een korte paardrijrit te doen op echte IJslanders! Ik ben benieuwd en duimen dat het een beetje droog blijft dan. Hierna ben ik snel richting mijn kamer en bed gegaan, hopelijk blijft het morgen een beetje droger!

• 15 Maart 2018 - 16:46

Elma:

Gezellig reisverslag weer Tonke, ik geniet en beleef het allemaal mee!

• 15 Maart 2018 - 16:53

Hans Van Den Berg:

Ja, 't kan er wel regenen en waaien! Maar voel toch kriebels om na ruim veertig jaar nog eens terug te gaan ....... Je beschrijft het beeldend, Tonke.
    Wacht op de volgende aflevering