Vlucht en Auckland dag 1 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Vlucht en Auckland dag 1 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Vlucht en Auckland dag 1

Blijf op de hoogte en volg Tonke

07 November 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Reisverslag Nieuw-Zeeland 1

Woensdag 6 november 2013
Vandaag aangekomen in Auckland na een lange, lange reis. De vlucht van Amsterdam naar Hong Kong verliep voorspoedig. Had na wat verplaatsingen de mazzel dat de stoel naast me vrij bleef, dus heb wat kunnen draaien en keren om een beetje te slapen. Ben anderhalf uur echt weg geweest, daarna was het op en aan met slapen. Maar ik heb me wel eens slechter gevoeld! Ben op Hong Kong halverwege, nog een keer zo'n lange vlucht en dan ben ik in Auckland. Waarom wilde ik ook alweer zo ver weg? ;) Hong Kong Airport is niet zo heel spannend (zoals elk vliegveld), maar ze hebben er wel heerlijke loungestoelen waar je languit op kunt liggen. Daar heb ik dus wel een tijdje gebruik van gemaakt!
Ook de vlucht naar Auckland had ik de mazzel dat er weer een stoel naast me vrij bleef, dus kon ik zowaar nog twee uur slapen! Voor iemand die eigenlijk niet slaapt in vliegtuigen heb ik het dus netjes gedaan ;) Tijdens het landen had ik mooi uitzicht over Auckland en kon ik gelijk de Sky Tower als landmark spotten. En, tegen alle voorspellingen in zowaar een blauwe lucht! Ik werd dus vriendelijk ontvangen in Nieuw-Zeeland met een zonnetje en aangenaam temperatuurtje. Immigratie en douane ging vrij voorspoedig en ook de bus naar de stad was zo gevonden. Omdat ik eerder was geland was ik dus rond 12.45 uur al in de stad bij mijn hostel. Ik heb de komende nachten in Auckland een kamer voor mij alleen om even bij te slapen. Wel deel ik de douche e.d. Gelukkig mocht ik eerder inchecken (door een Nederlander zelfs), alleen was mijn kamer nog niet klaar. Nou dat bleek, want het was een grote rotzooi toen ik de kamer op kwam! Maargoed, koffer op de kamer gezet en van een nood een deugd gemaakt en ondertussen even gaan douchen en boodschappen doen. Kon ik gelijk een verloopstekker zoeken en kopen, want mijn wereldstekker bleek niet te passen. Terug in het hostel werd er al snel op mijn deur geklopt dat ze me in een andere kamer wilden plaatsen omdat de rotzooi nog wel even zou duren, en ze ook wel snapten dat ik een lange reis achter de rug had. Dus verkassen. Half uurtje op bed gelegen en met de grootste moeite het internet op mijn telefoon geregeld. Ik heb namelijk een gratis sim-kaartje gekregen voor mijn telefoon, en visitors-sim. Die activeren lukte, het geld erop zetten en een databundel ook, alleen bleef het internet uit... Gelukkig kon de meneer van de telefonische helpdesk mij helpen de instellingen van mijn telefoon te wijzigen, waardoor ik uiteindelijk toegang had, en ook door mijn telefoon in te zetten als mobiele hotspot via de iPad verbinding kan maken met het internet. Yay!
Inmiddels was het ongeveer 16 uur, en al was ik moe, slapen had ik ook nog geen zin in. Dus ik ben een rondje door de stad gaan dwalen. Eerst aan de voet van de Sky Tower gestaan, vervolgens doorgelopen richting de haven en de pier op gelopen om de skyline van Auckland te bekijken. Daarna was de koek wel op ook, dus lig heerlijk languit op bed dit verslagje te tikken, eet zo een salade die ik vast gekocht had (koelkast op de kamer), en dan zal ik verder niet heel oud worden vanavond ;)

Donderdag 7 november 2013
Rond 19 uur gisteravond redde ik het niet meer en ben ik als een blok in slaap gevallen. Met als gevolg dat ik rond middernacht weer wakker was. Kon ik wel mooi mijn Nieuw-Zeelandse telefoonnummer naar het thuisfront sms'en! Waarna mijn mama fijn heeft gezorgd dat het bij de rest van de familie en bekenden terecht is gekomen. Rond half 3 's nachts weer in slaap gevallen, maar uiteraard ook vroeg wakker. Ach, had ik mooi tijd om lekker een warme douche te nemen en mijn haar te wassen. Kwam er ook toen achter dat ik rond mijn elleboog bont en blauw ben! Geen idee hoe dat is gekomen. Na het ontbijt eerst natuurlijk koffie scoren! Dat kon gelukkig hier in het hostel. Na een afwasje en wat opruimen was het tijd om Auckland verder te verkennen.
Ik ben begonnen door een deel van een wandeling uit de Lonely Planet te doen. Die begint bij de Town Hall, Civic Theatre en Aotea Square. Doorgelopen naar Khartoum Pl. waar een muurmozaïek is ter nagedachtenis aan het verkrijgen van kiesrecht voor vrouwen. Nieuw-Zeeland was het eerste land ter wereld waar vrouwen mochten stemmen. Via een steile trap omhoog naar Albert Park, een lief parkje met mooi uitzicht op de University Clock Tower, in de stijl van art nouveau en Chicago school. Inmiddels begon het een beetje te regenen. Via de campus van Auckland University mijn weg gevonden naar Auckland Domein, een groot park en voormalig vulkaan. Nou dat heb ik geweten, want ik begon gelijk met een flinke klim! Ik werd al snel aangesproken door een student die vroeg waar ik vandaan kwam, en vond dat ik wel erg ver weg ben ;) Midden in Auckland Domein ligt Auckland Museum, mijn doel van vanmiddag. Een groot gebouw in Griekse stijl, maar wel met een leuk uitzicht. Zodra je het museum binnen bent loop je gelijk tegen een Maori meeting house aan. Schoenen uit vanwege het respect en dan mag je naar binnen. Ook de rest van de Maori tentoonstelling, waaronder een 25 meter lange 'war canoe' sprak mij wel aan! De overige verdiepingen waren minder interessant, dus daar ben ik wat sneller doorheen gelopen. Wel grappig was een simulator van wat er zou gebeuren als een van de vulkanen waar Auckland op ligt zou uitbarsten. Dan blijft er weinig over ;) Gelukkig is dat maar eens in de 5000 jaar ofzo :P Na het museum daar eerst nog een broodje gegeten buiten, begon het werkelijk te stortregenen. Ik blij dat ik nog even gewacht had. Na het minderen van de regen weer op pad gegaan en door de wijk Parnell gelopen. Helaas vielen de volgende stortbuien wel op mijn hoofd. De eerste heb ik nog deels kunnen ontwijken door het bezoeken van twee kerken. De eerste, St. Mary's, stond eerst aan de andere kant van de straat. Die hebben ze in de jaren '80 in zijn geheel verplaatst. Zag er erg grappig uit op de foto's. Verder was het een mooie houten kerk. De kerk ernaast,Holy Trinity Cathedral, is een stuk moderner. Hier vielen de glas in lood ramen op, met duidelijke Polynesische en Maori invloeden. Na deze kerken wilde ik eigenlijk via de haven terug lopen richting het centrum. Het begon echter steeds harder te regenen, en was mijn broek tot mijn knieën nat, dus heb ik maar een short cut genomen richting supermarkt om diner voor vandaag en morgen te kopen en terug naar het hostel om droge kleren aan te trekken. Nouja, vooral broek dus, want de jas is waterdicht en ook mijn voeten bleven droog (bedankt papa!). Gemene is natuurlijk wel dat ik nu vanuit mijn hostel naar een deels blauwe lucht zit te kijken. Zo nog maar even naar buiten dus. Morgen doe ik de Stray Free City Tour, en zaterdag begint het rondreizen!

Ps: zal proberen mijn volgende verslagen wat korter te houden!

  • 07 November 2013 - 07:15

    Suzanne:

    Bondiger hoeft niet hoor! Vooral op deze voet doorgaan! Vind dit soort verslagen juist leuk!! :-P

  • 07 November 2013 - 08:13

    Elma:

    Hoi dochter,

    Ik sluit me aan bij Suzanne hoor. Hartstikke leuk juistzulke lange verslagen! Maar we zullen er niet op rekenen hoor, want op een gegeven moment ga je rondreizen en dan heb je vermoedelijk minder tijd en wellicht minder puf na al die lange dagen. Maar dat geeft niet. Toto nu toe hebben we waarachtig geen klagen over je communicatie!
    Volgens mij gaat het volgens mijn verwachting prima met je! Ik hoop dat. Je straks op de toer ook fijn aansluiting vindt met jonge mensen, zodat ook dat een mooie toevoeging wordt aan deze bijzondere reis. Hartstikke leuk voor je allemaal!
    Hier uiteraard nog weinig wereldschokkend nieuws. Heb gisteren mijn steunzolen gekregen en dus nieuwe dure schoenen gekocht. Zit een stuk comfortabeler overigens :-).
    Stella vertelde gisteren dat het goed ging met je poesjes, maar dat Mika nog wel moest wennen. Ymke vertaalde dat Horus zoals gewoonlijk zich nergens wat van aan trekt en door de kamer banjert en doet, Mika vindt zijn weg ook wel. Trekt zich op een veilige plek. Terug, maar loopt toch ook door de kamer. Belangrijk nieuws toch ook voor je, niet?
    Nou lieverd, dit was het weer. Heel veel plezier en voor zo: lekker slapen. Wij beginnen aan een drukke donderdag :-).
    Kus op de kop!

  • 07 November 2013 - 09:05

    Hans:

    goedemorgen/avond dochter,

    Zoo te lezen red je het prima zonder ons

  • 07 November 2013 - 09:13

    Hans:

    Waar is de rest van mijn tekst gebleven?
    Die zweeft nu ergens in de ruimte..... Goed dat André Kuipers weer terug op aarde is, kan er geen botsing volgen.
    Schreef allen maar dat we ons nu pas eigenlijk goed realiseren hoe ver weg wij zelf vorig jaar waren in australie. En dat ik hoop dat jouw reis net zo leuk wordt (of nog leuker natuurlijk) als die van ons . Heb daar alle vertrouwen in.
    Welterusten voor straks en tot de volgende keer



  • 08 November 2013 - 08:19

    Ymke:

    Gelukkig regende het hier ook zo hard dat ik door mijn regenkleding heen nat werd! Poesjes gaan prima, zijn al gewend. Hores loopt rustig rond, Mika is er vooral als de kids er niet zijn natuurlijk.
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tonke

Actief sinds 28 Sept. 2013
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 11498

Voorgaande reizen:

10 Januari 2020 - 01 Februari 2020

Costa Rica 2020

05 September 2019 - 19 September 2019

New York City en Boston 2019

14 Januari 2019 - 30 Januari 2019

Zuid-Afrika 2019

11 Maart 2018 - 18 Maart 2018

IJsland

12 Augustus 2017 - 27 Augustus 2017

VS Washington en Oregon 2017

16 Januari 2017 - 06 Februari 2017

Cuba

06 Oktober 2016 - 21 Oktober 2016

VS okt 2016

06 Juni 2016 - 17 Juni 2016

Schotland juni 2016

07 Oktober 2015 - 14 Oktober 2015

Jordanië oktober 2015

30 Januari 2015 - 19 Februari 2015

VS 2015

23 September 2014 - 26 September 2014

Rome 2014

04 November 2013 - 14 December 2013

Nieuw-Zeeland 2013

Landen bezocht: