Edinburgh dag 2 en Edinburgh-Inverness - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Edinburgh dag 2 en Edinburgh-Inverness - Reisverslag uit Inverness, Verenigd Koninkrijk van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Edinburgh dag 2 en Edinburgh-Inverness

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

09 Juni 2016 | Verenigd Koninkrijk, Inverness

Edinburgh dag 2
Vanochtend zijn we de dag begonnen in het kasteel van Edinburgh. Hoog boven de stad op een uitgedoofde vulkaan met steile kliffen en dikke muren! Het weer was iets koeler vandaag maar wel droog, en tegen de middag brak zelfs de zon weer door! In het kasteel hebben we eerst genoten van het uitzicht over de stad, en daarna zijn we naar boven gelopen. Bovenaan stond Mons Meg, een enorm kanon vlakbij St Margaret's Chapel, een klein kapelletje. Daarna verder door naar boven waar ook nog een boel kanonnen staan die toevallig net weer in de verf werden gezet. Via de kanonsgaten ons appartementje kunnen spotten, hier zitten we dus ook niet veilig! Via de koninklijke vertrekken en een tentoonstelling over de bekendste Schotse kroningen uitgekomen bij de Schotse kroonjuwelen, beter bekend als The Honours of Scotland! Ook hier weer geen foto's, maar het blinkt mooi! Hier ligt ook de Stone of Destiny, een grote steen gebruikt bij de Schotse kroningen al ver voordat de kroonjuwelen bestonden. De Engelse koning Edward I heeft deze steen van 152 kilo in 1296 meegenomen naar Engeland om zijn troon mee te verrijken, en pas in 1996 heeft Queen Elisabeth II te steen formeel weer teruggeven aan de Schotten. Maar niet voordat een paar Schotten in 1950 in de kroeg besloten hadden de steen uit Westminster Abbey in Londen te stelen en terug te vervoeren naar Schotland. Die diefstal ging echter mis, waarbij de steen in tweeën is gebroken! De steen is wel weer aan elkaar gezet, maar tot de dag van vandaag is de scheur terug te zien in de steen. Hierna verder met het National War Memorial, vooral gewijd aan de Schotse slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Vervolgens The Great Hall bekeken, en een paar kleinere musea in het teken van de Schotse regimenten en hun oorlogen door de jaren heen. Na een bezoek aan de voormalige gevangenissen van het kasteel was het tijd voor de One O'Clock Gun, die vroeger werd gebruikt door de scheepvaart om de klokken op gelijk te zetten. Harde knal en van schrik schoot mijn fototoestel omhoog in mijn handen, dus ik heb alleen de rookpluimen op de foto! Hierna besloten we dat we het kasteel wel gezien hadden, dus via een korte tussenstop in een kiltenmakerij door naar het National Museum op Schotland. Dit museum is gratis te bezoeken. Na een sprintje door het hoofdgebouw met o.a. een waka, een skelet van een T-Rex en een opgezette panda die vroeger in de London Zoo woonde door naar het Schotse gedeelte van het museum. Maar niet zonder eerst de lift helemaal naar boven te nemen naar het dak om in de stralende zon te genieten van een prachtig uitzicht op het Kasteel en de rest van Edinburgh. Op een bankje in de luwte, want de wind was wel fris, nog lekker even zitten genieten van het zonnetje. Daarna per verdieping naar beneden door de geschiedenis van Schotland gelopen. Ik had inmiddels behoorlijke last van mijn rug, en omdat het museum 5 minuten van ons appartement lopen ligt eerst mijn rugzak naar huis gebracht, voordat we op Grassmarket in de zon wat zijn gaan drinken. Uiteindelijk zakte de zon achter de gebouwen, en zijn we doorgelopen naar de supermarkt voor een salade bij de overgebleven pasta van gisteren. Na het eten en even een uurtje rusten vast de koffer wat ingepakt, waarna we nog even om de hoek een biertje zijn gaan drinken om te proosten op een geslaagd en zelfs zonnig Edinburgh! Morgen de Highlands in!

Edinburgh-Pitlochry-Inverness
Vanmorgen was het tijd om ons appartement in Edinburgh te verlaten. Eerst met de bus weer terug naar het vliegveld om daar de auto op te halen. Dat duurde even, want eerst konden we de shuttle bus naar het autoverhuurbedrijf niet vinden en daarna lang wachten omdat twee Duitsers erg veel problemen met hun autohuur hadden. Maar uiteindelijk waren we aan de beurt en kregen we een knalblauwe hybride Toyota Yaris tot onze beschikking. Vervolgens verdwaalden we rond de luchthaven omdat het erg lang duurde voordat TomTom een satelliet wist te vinden, plus het onwennige links rijden, maar uiteindelijk hadden we de weg naar Pitlochry gevonden. Het links rijden op de snelweg werd ook snel makkelijker, en behalve dat Ester op de rotondes twee keer een rondje van de zaak reed geen gekke dingen. Pitlochry is het middelpunt van Schotland, en omdat het weer erg mooi weer was daar een wandelingetje richting en over de dam gemaakt. In de zon zitten lunchen en uitgebreid de salmon ladder naast de dam bekeken. Beetje last van beroepsdeformatie, want een archief in een dam opslaan leek ons niet zo handig maar wel om gelachen. Na nog een kop koffie op het terras in de zon was ik aan de beurt om auto te rijden, en na een spannend stukje door het dorp terug de snelweg op en dan went het links rijden toch snel. Ondertussen reden we de Highlands in en de omgeving was erg mooi met zelfs nog sneeuw op de bergen. Onderweg nog een regenbui met erg enthousiaste (automatische) ruitenwissers, maar gelukkig reden we al snel de zon weer tegemoet. Ook de navigatie in de auto weten te vinden, dus de TomTom is eigenlijk overbodig maar het Nederlands is toch ook wel makkelijk dus rijden we nu de grote stukken met beide! Vlakbij Inverness onze b&b snel gevonden, dus na het inchecken en onze spullen naar onze kamer te hebben gebracht snel weer de auto in gesprongen en naar het stadscentrum gereden. Na wat gedoe om een parkeerplaats te vinden eerst door het oude centrum gewandeld, waarna we wat gegeten hebben in een pub die ons was aangeraden door onze gids van de free walking tour in Edinburgh op dag 1. Ester dapper aan de haggis, ik voor de veilige optie een burger van wild maar wel de haggis geproefd en die was best smakelijk, dus wie weet! Na het eten zijn we nog een wandeling gaan maken naar Ness Islands langs de rivier de Ness, en op één van de eilandjes zowaar het monster gespot en gevangen! Iemand was in ieder geval erg creatief geweest met een omgevallen boomstam. Na deze wandeling de auto weer terug genomen naar onze b&b waar we rustig nog een kopje thee hebben gedronken en zijn gaan slapen.

• 10 Juni 2016 - 09:12

Suzanne:

Jullie hebben al veel gezien!! Fijn dat het links rijden goed gaat

• 10 Juni 2016 - 09:38

Hans:

Doe Nessy de groeten! Enne........wel hard wegrennen als je hem tegen komt, hè?
    Een zonnetje schijnt er vandaag niet in te zitten, maar het blijft wel droog.
    Volgens mij hebben jullie het goed naar de zin.