Cuba dag 1-4 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Cuba dag 1-4 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Cuba dag 1-4

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

20 Januari 2017 | Cuba, Havana

Dag 1 Amsterdam-Cuba
Vanmorgen uiteraard voor de wekker wakker door de reisspanning, dus ik ben ook vroeger naar Schiphol vertrokken. Metro en trein gingen voorspoedig, ik was al ingecheckt, dus bij de bagage dropoff de eerste rij van vandaag in. Het was druk dus het duurde even, en ook security heeft ruim een half uur wachttijd gekost, maar daarna kon ik bij de Starbucks onder het genot van een beker koffie alvast wat reisgenoten ontmoeten. Via KLM met een rechtstreekse vlucht naar Havana. Genoten van de Beatles-documentaire Eight Days a Week, en ook nog Finding Dory gekeken. Verder beetje gelezen, gekletst met reisgenoten, en vooral even goed gezwaaid naar Florida en Miami waar we overheen vlogen! Gelukkig mocht ik Cuba ook in. Wel iets nieuws, door security inclusief bagage scanner om het land in te mogen! De koffers duurden lang, maar gelukkig heeft mijn koffer de sprong gemaakt. Daarna een beste tijd moeten wachten bij het geldwisselkantoor om mijn euro's te verwisselen voor CUCs, en goed opletten dat je niet afgezet werd. Volgens mij is het goed gegaan! Daarna de bus in en naar ons hotel in een buitenwijk van Havana. We komen aan het einde van onze reis terug in Havana voor elke dagen, dus dit is maar voor een nachtje. Onderweg naar ons hotel me wel zitten vergapen aan al die prachtige Amerikaanse oude auto's en heel veel Ladas, net een levend automuseum! Met de groep wat gegeten bij het hotel, en rond 9uur gaan slapen.

Dag 2 Havana-Santa Clara
Vanmorgen na het ontbijt de bus in voor de rit naar Santa Clara. Een rit van ongeveer 4 uur met een koffiestop onderweg. In Havana weer genoten van de auto's, eenmaal op de snelweg van paard en wagen. Heel druk was het ook niet op de snelweg. In de bus de rest van de groep die aparte vluchten hadden ontmoet, onze groep heeft op het laatste moment nog twee annuleringen gehad dus we zijn nu met 16 man van alle leeftijden. Al is het meer vrouw dan man. In Santa Clara eerst wezen lunchen. Ik had nog mueslibollen over dus ik heb het op een fruitsalade gehouden met sinaasappel, papaya en zelfs watermeloen vond ik lekker hier! Na de lunch eerst internetkaarten gehaald voor de WiFi, de meeste hotels schijnen toch wel internetbereik te hebben via de staat waarop je kan inloggen met deze internetkaarten, dus mezelf die lol wel gegund. Daarna eerst het centrum verkennen. We werden losgelaten door onze gids, dus eerst samen met een reisgenote het plein rond en langs een hotel aan het plein waar de kogelgaten van de revolutie nog veelvuldig zichtbaar zijn. Daarna verzamelde de groep zich weer en zijn we met de gids naar de Tren Blindado, een gepantserde trein die gestuurd was om Batista's troepen te versterken. Op 29-12-1958 lieten rebellen olv Che Guevara de trein met munitie en 408 soldaten ontsporen. Het treinwrak staat er nog steeds naast het spoor. Vervolgens de bus weer in en door naar het Plaza de la Revolucion met een groot standbeeld van Che. Hier zijn zijn stoffelijke resten in 1957 ook in het masoleum eronder herbegraven. In het masoleum mogen geen foto's gemaakt worden, maar buiten wel. Een indrukwekkend monument! Ons hotel vanavond was hier vlakbij, dus snel door. Na het settelen in de kamer terug naar de lobby om het internet te proberen. Op mijn telefoon kreeg ik het niet aan de praat, maar op de iPad gelukkig wel dus even snel een mailtje naar huis en een berichtje op Facebook gezet alvorens door te gaan naar het diner. Omdat morgen een hele lange reisdag wordt daarna met mijn kamergenote besloten terug te gaan naar de kamer en een beetje op tijd in bed te liggen. Deze keer maar de klamboe opgehangen want de afgelopen nacht hebben de muggen mij erg lekker gevonden, dus hopelijk gaat het nu beter!

Dag 3 Santa Clara - Holguin
Vandaag een lange reisdag in de bus. Na het ontbijt om 8 uur vertrokken en afgezien van de koffie- en plaspauzes een uur of acht in de bus gezeten. Vandaag van de snelweg gegaan en dan kom je op de weg heel veel paard en wagen tegen, maar ook fietsers. Buiten de steden weinig mooie auto's te zien, benzine is hier voor de Cubanen erg duur! Ongeveer 1.25 per liter, dus voor onze begrippen goed te doen, maar met een maandsalaris van ongeveer 19 euro is dat voor een Cubaan wel anders! Bij aankomst in Holguin eerst een heuvel op voor een uitzicht over de stad. Hier wat foto's genomen en daarna door naar ons hotel. Voor het eten vast weer mijn klamboe opgehangen. Mijn techniek is nu steeds om de schilderijen van de muur af te trekken, en daar aan een haakje, of met een touwtje als er alleen een spijkertje is, mijn klamboe aan op te hangen. Met de groep in de stad nog gegeten bij een restaurant. Het eten was erg lekker, maar het duurde erg lang waardoor iedereen er uiteindelijk wel klaar mee was. Maar gezellig was het wel. Rond 11 uur waren we terug in het hotel, en na een snelle douche snel mijn bed in gedoken.

Dag 4 Holguin - Baracoa
Door de jetlag nog steeds erg vroeg wakker. Daarbij ook best geschrokken want rond half 6 ging opeens de kamerdeur open! Uiteindelijk bleek het mijn kamergenote te zijn geweest die in de lobby was gaan internetten, maar dat had ik niet gelijk door met mijn zaklampje. Uiteindelijk zelf het bed uit en al het licht aan gedaan en dat verklaarde een hoop. Vroeg op dus, maar rustig kunnen ontbijten, een beetje kunnen schrijven, beetje lezen en uiteindelijk de bus weer in. We zijn eerst het stadscentrum van Holguin gaan verkennen. Holguin is de stad van de parken, dus dat was vooral het thema. Het eerste park was gelijk het leukste. Mooi park met bloemen en een kerkje, veel mooie auto's, en natuurlijk hier veelvuldig fietstaxi's met allemaal een eigen parasolletje. Het tweede park werd gerestaureerd dus gelijk via de boulevard door naar het derde park. Ook hier een rondje gelopen, en daarna weer terug naar het eerste park. Hier waren schoolkinderen in kleurige kleding zich klaar aan het maken voor een dansoptreden. Ze wilden graag op de foto dus dat was erg leuk. Bij het tweede park was de ontmoetingsplaats voor de bus en een mogelijkheid voor koffie en toilet. De elektriciteit was uitgevallen dus geen koffie maar wel plassen. Onze reisleidster was met een reisgenoot wiens koffer niet was aangekomen naar het plaatselijke vliegveld om zijn koffer op te halen. In Cuba is het go with the flow dus die waren nog niet terug. Ik kreeg de boodschap door via de telefoon van de chauffeur en kon de rol van reisbegeleider even overnemen. De rest van de groep weer op pad gestuurd en zelf met een reisgenote in de schaduw op het plein gaan zitten. De werklui waren hier bezig en dat was een mooi schouwspel. Na een klein half uurtje weer naar de chauffeur gelopen en opnieuw gebeld met de reisbegeleidster. Natuurlijk duurde het allemaal langer op het vliegveld dus aan mij de taak iedereen de bus in te begeleiden en naar een ander punt gereden met de bus om daar de reisbegeleidster weer op te pikken met degene die zijn koffer kwijt was. De ontmoetingsplaats was bij een standbeeld van Che iets buiten het centrum. Dit lag ook aan een drukke weg dus vooral mooie auto's bekeken en gefotografeerd. Uiteindelijk konden we onze weg vervolgen naar Baracoa via de avontuurlijke weg. Eind oktober is Baracoa hard geraakt door een orkaan en daarbij is ook een brug verloren gegaan. Er ligt wel een noodbrug, maar als het teveel heeft geregend is die noodbrug niet begaanbaar. De weg naar Baracoa is geen asfalt en vol kuilen, dus we konden langzaam rijden maar avontuurlijk was het wel. Tijdens de lunch aan een stoel blijven haken dus er zit nu een mooie scheur in mijn broek! Gelukkig heb ik nog voldoende shorts mee. Dichterbij Baracoa zie je gevolgen van de orkaan. De huizen hebben inmiddels allemaal wel weer golfplaten daken, maar de vele koningspalmen lagen nog als geknakte lucifershoutjes langs de weg. Ook in Baracoa zelf is nog veel schade. In een flatgebouw aan de kust zijn de balkons tot twee hoog door de kracht van de golven gewoon weggeslagen. Gelukkig zijn er geen doden gevallen, maar de natuur kan toch erg slopend zijn. We verblijven twee nachten in Baracoa. Omdat er op kamerindeling steeds iemand over blijft rouleren we zodat steeds iemand anders een kamer voor zichzelf heeft. In Baracoa ben ik de gelukkige met een kamer voor mijzelf. Na een snelle douche en kleding zonder scheuren met een deel van de groep gaan eten in de stad. Ik had even geen zin in vlees vandaag, maar de streek staat bekend om het koken in kokosolie en -melk, dus ik had heerlijke groenten gekookt in kokos met rijst. Gelukkig was de service hier een stuk sneller, dus rond een uur of 9 weer de trappen op richting ons hotel en me mentaal voorbereiden voor morgen. Dan ga ik met een paar anderen de Tafelberg van Baracoa beklimmen!

• 20 Januari 2017 - 19:23

Elma:

Leuk dat je ook al reisleider kunt zijn

• 20 Januari 2017 - 21:27

Hans:

Volgens mij heb je het weer goed naar de zin! Klinkt als de reis die wij b.v. door Guatamala en Belize heben gemaakt. Dat ligt natuurlijk ook in de buurt..... En die klamboe doet dus zijn werk; heb je die niet voor niets meegenomen.
    Als je dit leest, heb je de berg beklommen en hopelijk de top gehaald zonder kleerscheuren.
    Hier druk bezig met Amerika, maar dat gaat nietzo vlot. Moeilijk om accommodaties te vinden voor een redelijke prijs. En als je dan wat hebt, doet Airbnb moeilijk over een kopie van je paspoort dat ze willen hebben, maar wij niet willen geven en de kopieID accepteren ze niet!
    Stelletje Trumpenaren.....!
    Zo, dan ben je weer bij. De tekst van je moeder is door het internet opgegeten.. Althans het gedeelte na een emoticon.
    Groetjes van hier en een poot van je monsters. De twee zwarten en Horus liggen vanavond voor het eerst bij elkaar, zie foto op Facebook.
    Hans

• 20 Januari 2017 - 22:03

Elma:

Nee, op je berichten :-)

• 21 Januari 2017 - 16:59

Ester:

"Ik zei je toch dat ze WiFi hebben"