Cuba dag 5-8 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu Cuba dag 5-8 - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tonke Berg - WaarBenJij.nu

Cuba dag 5-8

Door: Tonke

Blijf op de hoogte en volg Tonke

24 Januari 2017 | Cuba, Havana

Dag 5 Baracoa
Vandaag hadden we een hele dag in Baracoa. Vanmorgen eerst de stadstour gedaan. Baracoa zou de stad zijn waar Columbus voor het eerst aan land is gekomen in Cuba. Eerst dus naar het centrale plein met de kerk waar een houten kruis staat wat Columbus heeft meegebracht. Tegenover de kerk staat een standbeeld van een van de chiefs van de oorspronkelijke bewoners. Een hoog, plat voorhoofd was het schoonheidsideaal, dus bij de baby's werd met een stuk hout het hoofdje plat gedrukt. Daarna terug naar de bus om water wat groot is ingeslagen voor te groep te halen, en daarna met vijf anderen een jeep in voor de rit naar El Yunque, de Tafelberg van Baracoa. Na alle dagen in de bus wilde ik die berg wel bedwingen! Het is een tocht van 5 kilometer naar de top (en dus ook 5 km weer naar beneden, in totaal 10 km dus) met ongeveer 570 hoogtemeters. Echter voordat we de berg op konden moesten we eerst te voet een brede rivier oversteken. Rugzak flink omhoog en gaan. Er stond een flinke stroming en de steentjes deden wel pijn aan de voeten. Het water kwam ongeveer tot aan mijn middel dus het was een uitdaging! Gelukkig zonder ongelukken de overkant gehaald. Gelukkig maar, want mijn camera en telefoon zaten natuurlijk in mijn rugzak! Het was een flinke klim naar boven met af en toe pittig steile stukken! Wel onderweg veel schaduw door de palmen, cacaoplanten, banenbomen en meer, en gelukkig was het af en toe bewolkt want het was wel vochtig en met de zon gelijk erg heet! Ongeveer halverwege staat er een kraampje met vers fruit wat je voor 1 CUC, een kleine euro, onbeperkt mag eten. De verkoper moet dus elke dag met fruit en al ook naar boven! We kregen een kokosnoot voor het kokoswater, en er lag sinaasappel, gewone kokos, komkommer en een soort zure variant van de komkommer. Lekker van gesnoept en met een broodje erbij konden we de tweede helft beginnen. Dit was ook het steilste stuk! Onderweg kwamen we nog een schoolklas op excursie tegen. Hier was een meisje onwel geworden en helemaal van de wereld. Samen met een reisgenote en vertaling van onze gids haar weer proberen op te lappen met zoute crackers en water, maar ze bleef maar out gaan. Wij moesten echter door, dus wat water en crackers achtergelaten en op hoop van zegen dan maar. Na flink wat klimwerk bereikte ons groepje de top en daar hadden we een prachtig uitzicht op Baracoa en omgeving. Ook ons hotel was goed te spotten. Na hier een kwartiertje te hebben gezeten moesten we weer terug vanwege de tijd. Voorzichtig weer naar beneden, zeker over de steilste stukken die af en toe door de modder ook glad konden zijn, maar de vele bomen waren goede steun. Ook tijdens de wandeling kon je nog veel van de ravage die de orkaan heeft aangebracht zien. Na ongeveer twee uur dalen kwamen we weer terug naar bij de rivier die we natuurlijk weer moesten oversteken. Dit keer leek wel lastiger dan de heenweg! Maar ook weer veilig de overkant gehaald en toen kwam de beloning, zwemmen in de rivier! Alhoewel, de stroming was zo sterk dat zwemmen geen optie was maar we konden wel heerlijk afkoelen in het koude water! Het laatste stukje terug naar de taxi met onderweg nog een chocolademelk bij een huisje van eigen gebouwde cacao. Met de taxi weer stuiterend over de weg door de vele gaten en hobbels terug naar het hotel en daar natuurlijk heerlijk een hete douche genomen. Daarna de stad weer in om te eten. Ons hotel is het voormalige kasteel en ligt op een heuvel, dus de trap naar beneden was wel even zwaar na de wandeling van vandaag. Na het eten via de weg maar omgelopen terug naar het hotel. Bij het eten vanwege een geslaagde wandeltocht mezelf getrakteerd op de eerste mojito. Een deel van de groep is daarna nog de stad in gegaan maar ik stortte helemaal in, dus ik ben lekker mijn bedje ingekropen!

Dag 6 Baracoa - Santiago de Cuba
Vandaag Baracoa weer verlaten. De wandeling van gisteren goed verteerd, want behalve wat ochtendstijfheid en zere knieën met traplopen eigenlijk nergens last van! De busrit voer het eerste deel door de bergen, dus lekker draaien en keren. Gelukkig niet misselijk geworden. Wel een mooi landschap met heel veel koningspalmen. Onderweg natuurlijk gestopt bij een uitzichtpunt en uiteindelijk kwam de weg weer terug bij de kust. Aan het einde van de ochtend gestopt bij Guantánamo Bay, en de Amerikaanse legerbasis van flinke afstand zien liggen. Gek idee eigenlijk dat ze daar gewoon McDonalds en dergelijke hebben, terwijl die op rest van Cuba niet te vinden zijn natuurlijk! Door met de bus richting onze lunchstop en uiteindelijk Santiago de Cuba. Eerst gestopt bij Plaza de la Revolucion met daarop een groot monument voor Antonio Maceo, een generaal die weigerde het vredesverdrag van 1878 met Spanje te accepteren en door bleef vechten. Naast het standbeeld steken 23 hele hoge metalen palen uit de grond die machetes moeten voorstellen. Daarna door voor een stadswandeling. Santiago is blijkbaar niet een hele veilige stad, want onze reisbegeleidster Dayana adviseerde ons de rugzakken voorop de dragen. Via een gezellig drukke winkelstraat van Plaza de Marte naar Plaza de Dolores, waar een oude kerk staat die nu dient als concertzaal vanwege de goede akoestiek. Via het Bacardi museum waar de kunstverzameling staat (en dus geen museum over rum) door naar het centrale plein, Parque Céspedes. Hier staat het huis met het balkon waar Fidel Castro zijn overwinningsrede hield nadat Batista Cuba ontvlucht was. Ook op het plein het oudste huis van Cuba, daterend uit 1516, van Don Diego Velázquez. Door naar een overdekte markt waar vooral de koppen van de kooplieden fotogeniek waren. Één jongen had zelfs een Ajax-petje op! Daarna terug naar het centrale plein om met de lift naar de vijfde etage van het Hotel Casa Grande te gaan met een heerlijk dakterras en mooi uitzicht over de stad! Hier kregen we een gratis cocktail van Sawadee, dus onder het genot van een mojito heerlijk in de zon zitten uitblazen. Omdat het het einde van de dag was, warm (34 graden) en de lunch al een tijdje geleden steeg deze wel gelijk bij een flink aantal mensen gelijk naar het hoofd! Gelukkig zakte de cocktail bij mij vrij snel ook weer weg. Terug de bus in en naar het hotel. Ik had geen zin om weer met de groep terug de stad in te gaan om te gaan eten, dus de drie drieëndertigers van de groep hebben gezamenlijk bij het hotel gegeten. Wel met prachtig uitzicht over alle lichtjes van de stad! Na het eten nog even lekker rustig zitten schrijven en wat liggen lezen, omdat daarna lekker te gaan slapen.

Dag 7 Santiago de Cuba
Vanmorgen na het ontbijt begonnen bij de voormalige Moncada-kazerne. In 1953 werden hier de eerste schoten van de revolutie gelost, toen de 26-jarige Fidel Castro een groep lichtbewapende medestanders aanvoerde bij een aanval op de kazerne tijdens het Carnival. De aanval mislukte, maar de kogelgaten (wel gerestaureerd want Batista had ze laten repareren) zijn nog te zien. Na de mislukte aanval vluchtte Fidel de bergen in maar werd een week later alsnog opgepakt en kreeg 15 jaar cel. Anderen waren niet zo gelukkig en werden dood gemarteld. Foto's van de gemartelde 'fidelistas' veroorzaakten een golf van afschuw en vormden de voedingsbodem voor Castro's Beweging van de 26e jullie (M 26-7), de revolutionaire groep die zou uitgroeien tot de belangrijkste verzetsgroep. Tegenwoordig is de kazerne een school met een klein museum over deze aanval.
Hierna door naar de Cementerio de Santa Ifigenia, waar José Martí rust in het Mausoleo de Martí. Elk half uur is bij het het mausoleum ook wisseling van de wacht. Hier hebben we naar staan kijken alvorens nog even over de begraafplaats te wandelen. Leden van de M 26-7 beweging die hier zijn begraven zijn te herkennen aan een roodzwarte vlag. Sinds kort is de urn van Fidel Castro is hier ook te vinden. Fidel wilde geen groot graf dus zijn graf is vrij simpel, een grote witte steen met daaronder zijn urn. Het was ook nog steeds druk bij zijn graf met Cubanen die de laatste eer kwamen bewijzen.
Vlakbij de begraafplaats staat de oorspronkelijke Bacardi-fabriek. Hier wordt nog steeds rum gemaakt al is de fabriek natuurlijk overgenomen door de staat, maar we hebben wel rum kunnen proeven. Beetje raar zo 's ochtends vroeg aan de rum, maar ach je bent in Cuba. Onze laatste stop van de tour was iets buiten de stad, El Cobre. Dit is Cuba's belangrijkste pelgrimsoord en enige basiliek. Het is prachtig gelegen en ook van binnen erg aardig. Overal zonnebloemen die mensen meenemen als offer, maar ook veel medailles (zelfs al een gouden van de Olympische Spelen in Rio), honkbalshirts en ballen van bekende sporters, en de Nobelprijs van Ernest Hemingway. Na deze stop was het tijd terug te keren naar het hotel en na een late lunch eindelijk te gaan zwemmen! Omdat het zondag is was het erg druk bij het zwembad met Cubanen die daar apart voor betalen, maar het was wel even lekker om te zwemmen. Omdat de muziek erg hard stond ben ik daarna op ons eigen terras bij de hotelkamer lekker in de schaduw even gaan zitten. Muziekje en een beetje lezen en schrijven, alvorens de bus weer in te gaan voor onze laatste excursie vandaag, naar het kasteel El Morro wat als bescherming is gebouwd tegen de piraten. Hier kwamen we tegen zonsondergang aan. Na eerst een beetje door het fort gedwaald te hebben was het tijd voor een prachtige zonsondergang vanaf de top van het fort. Bij zonsondergang wordt ook elke dag een kanonschot gelost. Nadat de zon vertrokken was zijn we in het naastgelegen restaurant een hapje gaan eten. Na het eten was het tijd om de stad in te gaan en naar muziek te luisteren en te dansen in het beroemde Casa de la Trova met een liveband. Mooi om sfeer te proeven, en nadat de meeste toeristen tijdens de pauze van de band vertrokken waren kwamen de Cubanen zelf pas echt los met dansen. Ik werd zelf uiteindelijk ook de dansvloer opgetrokken, maar gelukkig door een jongen die dansleraar was dus die hielp me heel geduldig met de passen. Rond een uur of 12 zijn we weer richting ons hotel gegaan, morgen gelukkig een latere start!

Dag 8
Vannacht helaas darmproblemen gekregen. Gelukkig vertrokken we pas om 10 uur en was toen het ergste achter de rug. Wel de hele dag een oncomfortabele buik en later hoofdpijn van de uitdroging gehad, maar ik denk dat het morgen wel weer over is en dan is het redelijk meegevallen. Eerst twee uurtjes in de bus alvorens we in Bayama zijn gestopt voor de lunch. Hier kregen we een uurtje vrije tijd, dus een beetje door het stadje gewandeld. Op zich is het de op één na oudste stad van Cuba, maar omdat de bewoners liever de stad in de fik staken dan zich over te geven aan de Spanjaarden staat er behalve een kapel niets oorspronkelijks aan gebouwen meer overeind. Na de lunch nog een liveshow gekregen in het plaatselijke casa de la Trova, maar hier was ik niet voor in de stemming dus dat is een beetje langs me heen gegaan. Daarna door richting de bergen, Siërra Maestre. Omdat onze bus het laatste deel van de route naar het hotel niet aankan overgestapt op minivans en het laatste half uurtje naar het hotel gereden. Hier kwamen we rond 16 uur aan. Omdat tijdens de lunch de WiFi eruit werd gegooid nog even contact gelegd met het thuisfront en het nieuws over het kleine herseninfarct bij oma gehoord. Gelukkig valt het mee maar schrikken doe je toch. We slapen hier in kleine bungalows die ik natuurlijk deel, en de omgeving is prachtig. Ik word inmiddels heel bedreven en creatief met het ophangen van mijn klamboe, fijn dat ik deze toch heb meegenomen! Omdat het nog even duurde tot diner en ik toch wat energie kwijt ben geraakt door de darmproblemen en een hoofdpijn had ben ik even een uurtje op bed gaan liggen. Wel lekker om even op rust te kunnen gaan. Het is in de bergen wel iets frisser, dus gelukkig heb ik mijn lange broek niet voor niets mee! Na het eten snel gaan slapen, morgen weer een wandeltocht door de bergen!

• 26 Januari 2017 - 01:17

Elma:

• 26 Januari 2017 - 09:34

Mijn duim omhoog hierboven komt duidelijk niet door, dus nu maar even een gewone reactie. Leuk verslag weer Tonke! We zijn blij dat je je zo goed amuseert. Het is wel grappig dat ik me er bij het lezen van je verslag op betrap, dat ik niet zo nodig naar Cuba meer hoef. Heerlijk wandelen, vriendelijke mensen, rondreizen in het verleden spreken me allemaal aan, maar het lijkt me nu te inspannend worden. Wel ben ik jaloers op al die mooie auto's. Die had ik graag nog een keer gezien :-).